IKEA sælger udelukkende bæredygtig produceret bomuld

Pressemeddelelse   •   Okt 30, 2015 09:00 CET

IKEA sælger udelukkende bæredygtig produceret bomuld

IKEA kan i dag offentliggøre nyheden om, at den, som den første detailvirksomhed, nu udelukkende benytte mere bæredygtig bomuld i produktionen. Virksomheden ønsker derved at forbedre forholdene i bomuldsindustrien og være med til at forandre markedet.

Bomuld er et vigtigt råmateriale for IKEA, der benyttes til alt fra sofaer og håndklæder til sengetøj og gardiner. IKEA brugte sidste år 178.000 ton bomuld i produktionen, som svarer årligt til 0,7 procent af den bomuld, der dyrkes på verdensplan. Bomuldsproduktionen kræver normalt meget vand, sprøjtegifte og gødning, og det påvirker miljøet og koster mange penge, hvilket kan gøre det svært for bønderne at tjene på bomulden.

IKEA har derfor efter mange års målrettet arbejde nået målet om udelukkende at benytte mere bæredygtig bomuld, så der sikres mindre vandspild, mindre brug af kemisk gødning og pesticider og en større profit for bønderne. Alt sammen uden at øge prisen på IKEAs produkter til fordel for kunderne.

Jonas Engberg, Sustainability Manager fra IKEA Danmark forklarer om tiltaget:

- Den store mængde bomuld vi anvender i produktionen betyder også, at vi har et stort ansvar, og vi kan i kraft af vores størrelse være med til at skabe en positiv forandring, som har en afgørende indflydelse på bomuldsindustrien og miljøet. siger Jonas Engberg, Sustainability Manager, IKEA Danmark.

- At nå vores mål om udelukkende at benytte bomuld fra mere bæredygtige kilder er fantastisk, men det er også begyndelsen på den næste udfordring: for vi skal vedligeholde den bæredygtige produktion og finde flere måder, hvorpå vi kan støtte bomuldsproducenterne verden over i at blive mere bæredygtige, siger han.

Godt nyt for 110.000 bomuldsbønder

Milepælen er en del af et større projekt, der ønsker at ændre på forholdene i bomuldsindustrien.

Siden 2010 har IKEA i samarbejde med blandt andre WWF i Better Cotton Initiative arbejdet på at fremme en produktionsmetode, der er mere skånsom for miljøet uden, at bønderne mister indtjening. Et tiltag der for IKEAs vedkommende har været næsten 10 år undervejs og som berører ikke mindre en 110.000 bomuldsbønder verden over.

Bomuldsbønderne i programmet er i det pågældende land blevet undervist i den nye produktionsmetode, bl.a. i afsæt i erfaringer fra økologisk landbrug og andre miljøvenlige måder at dyrke afgrøder på. Fx har bomuldsbønderne lært at vande mere præcist og dosere gødning og sprøjtemiddel, hvis de bruger det, så det virker bedre i forhold til behovet.

En øjenåbner for bomuldsindustrien

IKEAs samarbejdspartnere fra WWF og BCI (Better Cotton Initiative) fortæller, at det er afgørende at virksomheder som IKEA er med til at forandre bomuldsindustrien.

- Vi er meget stolte af vores partnerskab med IKEA. Vi bifalder, at de har stillet så ambitiøst et mål, og for at statuere et eksempel for andre detailhandlere og brands. IKEAs engagement i BCI hjælper os med at opfylde vores mission om at etablere Better Cotton som en mainstream handelsvare, siger Paola Geremicca, BCI direktør for kommunikation og fundraising. Også WWF mener, at målet om kun at anvende mere bæredygtig produceret bomuld, er et vigtigt signal til hele branchen, fordi det understreger, at bæredygtighed ikke er lig med en dårligere eller dyrere forretning:

- Bomuld fra mere bæredygtige kilder på tværs af alle IKEA produkter er en potentiel game-changer for det globale bomuldsmarked, fordi det viser den klare business case for bæredygtighed, siger Richard Holland, direktør, WWF Market Transformation Initiative, og fortsætter: Vi har brug for flere virksomheder til at følge i IKEAs fodspor, men denne milepæl viser allerede, at hvad der er godt for folk og naturen også er godt for forretningen, slutter han.

IKEA forbruger ca. 0,7 pct. af den bomuld, der hvert år dyrkes verden over i lande som Indien, Pakistan og Brasilien. I slutningen af 2015 vil 11.4 pct. af den samlede globale bomuldsproduktion, hvilket omfatter 1,3 mio. bønder, være fra mere bæredygtige kilder.

Om Better Cotton Initiative

Better Cotton Initiative (BCI) er en non-profit organisation, der skal gøre den globale bomuldsproduktion bedre for de mennesker, der producerer det, bedre for miljøet den vokser i og bedre for industriens fremtid. BCI har til formål at omdanne bomuldsproduktion på verdensplan ved at udvikle Better Cotton som en bæredygtig mainstream handelsvare. For at lykkes med denne mission, arbejder BCI med en bred vifte af aktører i bomuldsindustrien for at fremme målbare og vedvarende forbedringer for miljøet, landbrugssamfund og økonomierne i bomuldsproducerende områder. Læs mere på www.bettercotton.org.