IKEA Taastrups varehuschef vinder fornem pris

Pressemeddelelse   •   Okt 06, 2017 13:30 CEST

Anders Olsen, varehuschef i IKEA Taastrup, vinder af Danish Retail Award 2017.

Varehuschef i IKEA Taastrup Anders Olsen modtog fredag den 6. oktober Danish Retail Award 2017. IKEA Taastrups varehuschef fik prisen for sit arbejde med konstant at nytænke og forbedre alle dele af forretningsgangen til fordel for kunder og medarbejdere. Som præmie skal han på studietur til Hong Kong.

For fire år siden indgik Anders Olsen en kontrakt, der gjorde ham til varehuschef i IKEA Taastrup. Siden da har han ikke kun arbejdet med logistikken og forretningsgangen i varehuset – han har også lagt mange kræfter i at forbedre arbejdsdagen for sine godt 540 medarbejdere og købsoplevelsen for de tusinde kunder. Det har gjort IKEA Taastrup yderst populær, og varehuset er både i 2016 og 2017 kåret som det bedste i Danmark i IKEAs interne kåring.

Fredag den 6. oktober blev Anders Olsens arbejde anerkendt, da han vandt Danish Retail Award 2017. Prisen uddeles årligt ved et stort show på Børsen og går til en række af de mest entusiastiske og forandringsskabende butik- og varehuschefer i Danmark. Det er anden gang, en varehuschef fra IKEA vinder den prestigefyldte pris. I 2014 blev Mads Kristensen, daværende varehuschef i IKEA Gentofte hædret med samme pris.

- Jeg er virkelig stolt og glad for denne pris. Det er helt fantastisk, at mit og mine medarbejderes hårde arbejde de sidste fire år bliver anerkendt på den måde. Jeg glæder mig til at fortsætte den gode udvikling og blive ved med at optimere IKEA Taastrup de næste par år, siger Anders Olsen.

Udover æren vandt varehuschefen og de andre prismodtagere en studietur til Hong Kong, som er en af verdens førende detailhandelsbyer.

Konstant nytænkning og forbedring

I indstillingen af Anders Olsen blev der bl.a. lagt vægt på prisvinderens evne til at skabe nye tiltag – ikke kun i sit eget varehus, men for hele IKEA Danmark. Også evnen til at lede med et godt eksempel samt det åbne, ligefremme og inkluderende kommunikationsklima, han har skabt i IKEA Taastrup, blev fremhævet.

- Vi ser tydelige resultater i vores interne målinger af medarbejdertilfredsheden, hvor IKEA Taastrup har udviklet sig positivt under Anders Olsens ledelse, fordi der bliver opfordret til dialog og til frit at dele tanker, meninger og idéer. Varehuset i Taastrup er blevet en inspiration for de øvrige IKEA varehuse til at forbedre den daglige drift og resultaterne, fortæller Dennis Balslev og fortsætter:

- Helt konkret har Anders f.eks. løftet restauranten til et helt nyt niveau med nytænkning, der bl.a. har involveret et nyt layout i restauranten, en kaffebar, nye retter, eget bageri og det populære Svenske Madmarked. Kort sagt; nytænker og forbedrer han konstant store og små detaljer i forretningsgangen med imponerende resultater til følge, slutter Dennis Balslev.

Danish Retail Award har tidligere gået under navnet Tuborgfondets Retail Award, men har skiftet navn, da Dansk Erhverv og Dansk Handelsblad ZBC Detailgruppen har overtaget prisen. Formålet er at bringe den bedste og nyeste viden inden for international detailhandel til Danmark og fremme stoltheden i dansk detailhandel.