IKEA tilbagekalder TROLIGTVIS krus ”Made in India” grundet manglende overholdelse af IKEAs krav

Pressemeddelelse   •   Jan 15, 2020 08:00 CET

IKEA beder alle kunder om at stoppe brugen af produktet TROLIGTVIS krus i alle farver. Tilbagekaldelsen gælder kun ”Made in India” udgaven. Produktet kan leveres tilbage til IKEA, hvor du vil få pengene retur. Kvittering er ikke nødvendig.

Nylige tests viser, at det er sandsynligt, at produktet udskiller kemikalier, der overskrider de foreskrevne grænser. IKEA tager produktsikkerhed meget seriøst, og alle vores produkter bliver løbende testet og skal overholde gældende standarder og lovgivning samt IKEAs egne krav.

IKEA har for nyligt modtaget testrapporter, der viser, at TROLIGTVIS krus ”Made in India” kan udskille mængder af DBP (Dibutyl phthalate), der overskrider vores krav. IKEA har i mange år haft forbud mod anvendelsen af ftalater i produkter, der er i kontakt med fødevarer, og derfor er kruset blevet salgstoppet, så vi kan efterforske problemet. Det er udgaven ”Made in India”, der er berørt af dette problem, og derfor tilbagekalder vi dette krus, selvom sandsynligheden for sundhedsmæssige følger er ganske lille. Vi sælger fortsat kruset markeret ”Made in Italy”.

TROLIGTVIS krus er blevet solgt siden oktober 2019. IKEA beder alle kunder om at stoppe brugen af dette krus markeret ”Made in India”. Du kan returnere varen i et IKEA varehus og få pengene retur. Kvittering for returnering er ikke nødvendig.

Vi beklager ulejligheden.