IKEA vil teste leasing af møbler i Danmark og på 29 andre markeder

Pressemeddelelse   •   Apr 03, 2019 11:00 CEST

Leasing af møbler skal bidrage til IKEAs mål om at blive en cirkulær forretning.

Ingka Group*, som er den største franchisetager i IKEA systemet, og hvor Danmark hører under, har planer om at teste leasing af møbelkædens produkter i 2020. Formålet er at give kunderne mulighed for at anskaffe, vedligeholde og videregive IKEA produkter på en mere bæredygtig måde. Baggrunden for testen er en større forbrugerundersøgelse af, hvordan IKEA møder kundernes behov på måder, der bidrager til en cirkulær økonomi.

IKEA har ambitioner om at blive en cirkulær og klimapositiv forretning inden 2030, og derfor igangsætter IKEA initiativer, der kan understøtte udviklingen i retning mod en mere cirkulær forretningsmodel. I løbet af 2018 blev 8,7 millioner IKEA produkter for eksempel pakket om for at blive solgt på ny i stedet for at gå til spilde, og over 1 million ordrer på reservedele blev håndteret for at hjælpe med at reparere produkter, så de kunne få en længere levetid.

“Vores fremtidige succes bliver afgjort af vores evne til at omforme og forbedre vores forretningsmodel på alle parametre. At afprøve muligheder for at tilbyde leasing er én af de måder, hvor vi udfordrer os selv på at leve op til den transformation af IKEA, vi satte i gang sidste år, og hvor målet er blive en bæredygtig forretning, der er tilgængelig for endnu flere af de mange mennesker via nye løsninger og lavere priser,” siger Markus Ekewald, der er Country Sales Manager hos IKEA Danmark

Han fortsætter:

”Klimaforandringer og gammeldags forbrugsmønstre er blandt nogle af de største udfordringer, vi som samfund står overfor. Udviklingen af IKEAs forretningsmodel med leasing viser, hvordan vi arbejder hårdt for at leve op til vores vision om at skabe en bedre hverdag for de mange mennesker.”

Abonnementsbaseret leasing

Ingka Group har lavet forbrugerundersøgelser, lyttet til folks holdninger til bæredygtig levevis og undersøgt, hvordan kunderne anskaffer sig boligindretningsartikler, bruger dem i hjemmet og giver dem videre. Undersøgelser og tests er indledt i Holland, Sverige, Schweiz og Polen.

Formålet med at udvikle abonnementsbaserede leasingtilbud er mere end blot et spørgsmål om finansiering. Det handler i stedet om at fastholde virksomhedens ejerskab af produktet for at sikre genbrug så mange gange som muligt, før produktets materialer og enkeltdele bliver genanvendt ved slutningen af produktets levetid.

“Vi ved fra vores undersøgelser, at folks adfærd og relation til ting ændrer sig i takt med, at det bliver mere normalt at bo på mindre plads. Og i takt med at mennesker samtidig bliver mere bevidste om, hvordan deres forbrug påvirker planeten, vil de gerne være med til at mindske deres ressourcespild og finde en måde, hvorpå de kan hjælpe med at forlænge levetiden på deres ejendele. Leasing er en kæmpe mulighed for os til at koble vores viden om livet derhjemme med vores forpligtelse til at understøtte bæredygtig levevis på en måde, som er yderst relevant for mange kunder verden over,” siger Markus Ekewald.

“Testen skal hjælpe os til at bygge videre på det, vi har lært ved at lytte til kundernes behov og oplevelser på tværs af flere markeder. Vi tror på, at det vil udløse et potentiale for nye kundetilbud og mere bæredygtig vækst,” tilføjer han.

* En strategisk partner og verdens største IKEA retailer, der driver 367 IKEA varehuse i 30 markeder. Navnet Ingka er baseret på stifterens navn, Ingvar Kamprad.

Planene blev annoncereret ved et specielt bæredygtighedsevent afholdt i IKEA Kaarst i Tyskland, der har navnet ONE HOME, ONE PLANET. Et todages co-creation event med over 100 ledere indenfor bæredygtighed, NGO’er og samarbejdspartnere fra mange forskellige dele af samfundet, der vil arbejdet sammen for at finde, udvikle, og forme løsninger, der skal gøre en positiv forskel for kunder, samfund, medarbejdere og for kloden.

Læs mere om Ingka Group’s bæredygtigheds-performance og forpligtelser i års- og bæredygtighedsrapporten: https://www.ingka.com/about-us/annual-and-sustainability-summary-reports/

Læs mere om bæredygtighedsperformance på tværs af IKEAs værdikæde og franchisesystem in IKEA bæredygtighedsrapport for forretningsåret 2018: https://newsroom.inter.ikea.com/publications

Klimapositiv betyder at reducere drivhusgasser mere end hele IKEAs værdikæde udleder.

For at blive en cirkulær forretning inden 2030 har IKEA sat flere målsætninger på tværs af værdikæden:

• Alle IKEA produkter skal laves af genanvendelige og genbrugte materialer inden 2030
  • Alle IKEA produkter skal være cirkulære – designet ud fra cirkulære designprincipper, så de kan blive genbrugt, repareret, opgraderet og genanvendt
  • IKEA fjerner engangsplast fra sortimentet og fra kunde- og medarbejder-restauranterne (Ingka Group) inden 2020