Ingka Group øger omsætningen med fem procent på gruppens 30 IKEA markeder

Pressemeddelelse   •   Sep 25, 2019 12:00 CEST

IKEA Planning Studio på Vesterbrogade i København åbnede i slutningen af august 2019.

Ingka Group[1] kan i dag offentliggøre, at gruppens detailsalg nåede 36,7 milliarder euro[2]i det finansielle år 2019[3]. Sidste år nåede gruppen et salg på 34,8 milliarder euro, og væksten lyder således på fem procent. I Danmark satte IKEA rekord med en omsætning på 4,7 milliarder kroner, hvilket er en fremgang i væksten på 7,9 procent.

På et omskifteligt detailmarked fortsætter Ingka Group med at accelerere væksten via sine mange IKEA touchpoints, hvor gruppen konstant arbejder på at forbedre, hvor og hvordan IKEA bedst møder kundernes behov. Væksten kommer i kølvandet på en række investeringer dette år, blandt andet lanceringen af nye IKEA city-varehuse, forbedringen af hjemmelevering og øgede investeringer i vedvarende energi og digital udvikling. Investeringerne er en del af IKEAs igangværende rejse mod at blive mere bekvem at handle med, mere bæredygtig og mere tilgængelig for endnu flere af de mange mennesker.

I det finansielle år 2019 forblev kundebesøg i IKEA varehuse på et højt niveau med 839 millioner, mens besøg på IKEA.com blev øget med 10 procent til næsten 2,6 milliarder. Online-salget voksede med 46 procent og udgør nu omkring 11 procent af den samlede omsætning.

- Vi har haft et meget positivt år. Mens vi er gået gennem én af de største transformationer i vores historie, har vi formået at levere en stærk præstation takket være alle de fantastiske kolleger, som fortsætter med at udvise leder- og entreprenørskab hver eneste dag. Vi har en enkel, men kraftfuld vision om at skabe en bedre hverdag for de mange mennesker, som alle medarbejdere ønsker at bidrage til, og som årets præstationer i sandhed er et vidnesbyrd om, siger Jesper Brodin, CEO Ingka Group.

Rekordår i Danmark

I Danmark har IKEA endnu engang overgået sig selv. Således kan landedirektør Johan Laurell berette om rekordvækst på 7,9 procent og den højeste omsætning – nemlig 4,7 milliarder kroner – i kædens 50-årige historie i Danmark[4].

- I Danmark bygger vi ovenpå mange års god vækst, som har bragt IKEA til en særdeles stærk position på det danske marked. Samtidig har vi det forgangne år styrket kundeoplevelsen ved at forbedre købsoplevelsen på IKEA.dk og nedbragt leveringstiderne, så vi nu kan levere fra dag til dag. Dette kombineret med et bredt og attraktivt sortiment og kompetente og engagerede kolleger i varehusene er blandt årsagerne til en ekstraordinær fremgang i omsætningen, forklarer Johan Laurell.

Syv nye varehuse og 11 nye butikker

Ingka Group er løbende i gang med at forny IKEA oplevelsen. Gennem året har virksomheden åbnet syv klassiske varehuse, 11 mindre IKEA butikker og Planning Studios i større byer som Moskva, New York, Paris, London, men også i København. Planlægningen af yderligere varehuse i København, Shanghai og Tokyo er undervejs. Virksomheden har lanceret en ny IKEA app, der gør det nemmere for kunderne at søge, finde og købe IKEA produkter, uanset og hvor de befinder sig eller hvornår på døgnet.

Ingka Group investerer på tværs af virksomheden for at gennemføre sin transformation, hvilket indebærer nye løsninger til at forbedre kundeoplevelsen. Virksomheden har bl.a. opkøbt 49 procent af køkkeninstallatøren Traemand. Desuden har investeringsdelen af virksomheden, Ingka Investments, foretaget adskillige minoritetsinvesteringer i virksomheder som Optoro, Ori, LivSpace og Retour Matras, i det forgangne år.

[1] Ingka Group er en IKEA franchisetager og en strategisk partner i IKEAs franchise system med aktiviteter i 30 lande.

[2]Den finansielle information i denne pressemeddelelse er ikke revideret. Ingka Holding’s reviderede finansielle udtalelse bliver tilgængelig gennem det hollandske handelskammer.

[3] Regnskabsår: 1. september 2018 – 31. august 2019.

[4] Tallene for den danske omsætning og vækst er ikke endeligt reviderede.