Ny kaffe fra IKEA støtter kaffebønder i Uganda

Pressemeddelelse   •   Okt 27, 2017 14:42 CEST

Find alle billeder til download i bunden, og se priser på produktbillederne.

.-De fleste tænker bolig, når de hører IKEA, men nu lancerer den svenske møbelvirksomhed en ny single-origin kaffe - kaffe, som er dyrket inden for et enkelt geografiske område - under vores eksisterende kaffeserie PÅTÅR. Kaffen stammer fra Den Hvide Nil-region i Uganda og produceres af økologisk dyrkede arabiske kaffebønner af højeste kvalitet. Bønnerne rummer en sødlig og frugtig smag, der giver den færdige kaffe en antydning af vanilje og karamel.

Navnet PÅTÅR betyder ”en kop mere” – og det er lige netop, hvad IKEA ønsker med deres kaffe.

- Den særlige udgave af vores PÅTÅR kaffe består af mellemristede kaffebønner, der har en frisk og frugtig smag med en snert af vanilje og karamel. Vi har store ambitioner med kaffen. Den ansvarlige dyrkning og salget af kaffen er med til at forbedre forholdene for befolkningen i lokalområdet i Uganda. Derfor håber vi, at den anderledes og søde smag samt de gode ambitioner, giver lyst til at tage en kop mere, siger Stuart Cowan, Food Manager hos IKEA Danmark.

En kaffe med ambitioner

IKEA er den første til at gøre single-origin kaffe fra Den Hvide Nil-region i Uganda tilgængelig globalt. Uganda er det land i Afrika med den største kaffeeksport, men kun 2% af kaffeeksporten er i dag verificeret og certificeret som bæredygtig kaffe. Det er IKEAs håb, at man ved at sikre, at den nye PÅTÅR kaffe er økologisk dyrket, kan medvirke til, at mere af kaffeproduktionen i Uganda i fremtiden dyrkes bæredygtigt.

- Ved at efterspørge og indkøbe bæredygtig kaffe kan vi vise, at der er et marked for ansvarligt dyrkede afgrøder og dermed forhåbentlig skabe større incitament for en generel bæredygtig udvikling. Vores ambition er også at styrke lokalsamfund ved at skabe bæredygtige forretningsmuligheder, så både mænd og kvinder bliver selvforsynende. Det er første step mod en vedvarende og betydelig forbedring af de generelle samfundsforhold, siger Jonas Engberg, Sustainability Manager, IKEA Danmark.

IKEA har en lang række lignende samarbejder i mindre lokalsamfund i blandt andet Indien, Thailand og Jordan, hvor der gennem lokale projekter produceres mindre kollektioner af alt fra viskestykker til møbler. Samarbejdet i Uganda er IKEAs første af denne type projekter, som handler om produktion af fødevarer.

• Hele PÅTÅR kaffeserien, der nu tæller syv varianter, er et udvalg af formalet kaffe og hele bønner, der lever op til EU standarder for organisk landbrug samt UTZ standarder for en bæredygtig kaffeproduktion.
  • Den nye single-origin variant købes i vores Svenske Madmarked fra midten af uge 44 og koster 29.-/0,25 kg.
  • Pris: Kaffebønner 29.-/0,25 kg. og formalet kaffe 45.-/0,5 kg og stempelkandekaffe 49.-/0,5kg.