Ny kommunikationschef i IKEA Danmark

Pressemeddelelse   •   Aug 22, 2019 08:00 CEST

Efter 25 år i IKEA stopper Tina Lindharth i rollen som ansvarlig for den corporate kommunikation i IKEA Danmark. Hun giver stafetten videre til Christian Mouroux Pedersen, der skal videreudvikle IKEAs kommunikation på det strategiske niveau og får plads i direktionen.

Det er skiftedag på kommunikationsposten i IKEA Danmark. En meget lang og alsidig karriere i IKEA er ved at være forbi for den nuværende Country Corporate Communication Manager, Tina Lindharth, der gennem 25 år har bestredet flere funktioner i IKEA – de seneste syv år som ansvarlig for virksomhedens PR og corporate kommunikation.

Fra den 1. september afløses hun af 33-årige Christian Mouroux Pedersen, der bl.a. har stået i spidsen for udviklingen af en ny global strategi for IKEAs employer branding aktiviteter og senest kommer fra en stilling som Global Campaign Manager i IKEA Group. Erfaringerne tæller også reklamebureauerne Zupa Recommended og We Love People samt fire år som uddannelseskonsulent på Københavns Erhvervsakademi. I 2017 var Christian Mouroux Pedersen en del af Berlingskes Talent 100.

Talsperson
Christian Mouroux Pedersen får titel af Country Communication Manager og plads i direktionen i IKEA Danmark. Han får bl.a. til opgave at gøre kommunikation til en strategisk funktion, så IKEA arbejder endnu mere langsigtet med at nå sine positionerings- og forretningsmål. Samtidig får han flere opgaver som talsperson, end der hidtil har været knyttet til rollen som kommunikationschef.

- Først og fremmest bliver min opgave at bygge videre på det gode arbejde, som Tina og hendes team har leveret de seneste år. Det indebærer bl.a. et arbejde med at smelte intern og ekstern kommunikation endnu bedre sammen. Men vi skal også gentænke opgavefordelingen og samarbejdsformerne i vores nye kommunikationsafdeling, og det indebærer bl.a., at vi skal have tilført nye kompetencetyper, der kan gøre os endnu mere agile og produktive uafhængigt af kanaler, siger Christian Mouroux Pedersen.

Den nye kommunikationschef er både stolt og ydmyg over at skulle løbe videre med stafetten, som Tina Lindharth har haft gennem mange år.

- At arbejde med et brand, der har 100% i kendskabsgrad, og som samtidig er på en kæmpe digital transformationsrejse, er både en udfordring og et privilegium, som jeg ikke kunne sige nej tak til. Når jeg så i tillæg får lov at overtage efter en ildsjæl som Tina, der har levet og åndet for IKEA i 25 år, og som har været med til at forme den brand-positionering, virksomheden har i dag, så er det med lige dele motivation og ærefrygt, at jeg går til opgaven med at videreudvikle IKEAs position, siger han.

Startede i salgsafdelingen
Den afgående kommunikationschef, Tina Lindharth begyndte karrieren i IKEA, da hun for 25 år siden stod med studenterhuen i hånden og spurgte butikschefen i en lille IKEA forretning i Odense, om de havde en ledig stilling.

- Jeg er utroligt stolt over at have været en del af IKEA gennem så mange år. Det er en virksomhed, der er bygget på et stærkt værdisæt og et purpose, og hvor vi gennem de seneste år har styrket tilliden til brandet, vores position på markedet og skabt fantastisk vækst. Nu begynder et nyt kapitel for IKEA med en større transformation og organisationsændring, og så er jeg efter mange overvejelser nået frem til, at det er et godt tidspunkt at give stafetten videre på og lade nye folk komme til. Jeg ønsker Christian og det nye kommunikationsteam al muligt held og lykke, siger TinaLindharth.

Christian Mouroux Pedersen er så småt startet i sin nye rolle, og i den kommende tid vil den afgående og nuværende kommunikationschef arbejde tæt sammen for at sikre den bedst mulige overdragelse.

PDF-dokument Word-dokument