Taastrups børn støtter flygtningebørns muligheder for at lege

Pressemeddelelse   •   Nov 18, 2016 09:00 CET

Uanset om man bor trygt i Danmark, eller er på flugt fra sult og borgerkrig, har børn behov for at lege. Det er pointen i en kampagne hos IKEA, der sætter fokus på vigtigheden af, at alle børn udvikler sig gennem leg. Søndag den 20. november er det international børnedag, og fra den dag og frem mod jul kan man støtte verdens udsatte børn og deres muligheder for at lege.

Søndag den 20. november er det international børnedag. IKEA bruger dagen til at gøre opmærksom på vigtigheden for børn over hele verden af at lege, og frem mod jul kan alle IKEAs kunder være med til at støtte børns ret til at lege. IKEA Foundation donerer nemlig 1 euro pr. solgt børnebog, legetøj eller legemøbler i perioden 20. november til 23. december, og pengene går til arbejdet med at forbedre børns muligheder for læring og udvikling via leg i nogle af verdens dårligst stillede samfund.

Kampagnen bliver den største velgørenhedskampagne i IKEAs historie, og varehuschef i IKEA Taastrup, Anders Olsen, glæder sig til at skyde kampagnen i gang.

- Leg er vigtigt for alle børn, ligegyldigt om de bor i Danmark eller er på flugt fra Syrien. I IKEA vil vi gerne være med til sikre børns ret til at lege, og igennem kampagnen kan vi være med til at skabe en bedre hverdag for tusindvis af udsatte børn rundt omkring i verden. Det er vi meget stolte over, siger han.

IKEA Taastrup støtter børns leg globalt og lokalt

I kampagnen ’Leg for alle’ (’Let’s Play for Change’) er IKEA og IKEA Foundation gået sammen med seks humanitære organisationer, bl.a. Red Barnet og UNICEF. IKEA har også tidligere støttet børns rettigheder. Fra 2003-2015 afholdt virksomheden en årlig tøjdyrskampagne. Den støttede børns ret til uddannelse og har i alt indsamlet 118,8 millioner euro på verdensplan til organisationernes arbejde. I 2015 var IKEA Taastrup med til at indsamle 835.000 kr., der sidste år udgjorde IKEA Danmarks bidrag.

Nu er fokus ikke på retten til uddannelse, men retten til at lege. Og kampagnen kommer ikke kun børn uden for landets grænser til gode. Borgerne i Taastrup og omegn har igen i år mulighed for at donere legetøj og børnebøger til IKEAs samarbejdspartner Børnehjælpsdagen igennem ”Givetwice”, hvor kunderne kan indlevere de købte bamser og bøger ved varehusets udgang, som derefter bliver givet videre til udsatte børn i lokalområdet.

Anders Olsen håber, at salget af børnebøger og legetøj kan skabe endnu et flot resultat i år, så IKEA kan støtte en masse børns muligheder for at lege – både herhjemme og ude i verden.

- Med 111.000 solgte tøjdyr og børnebøger på landsplan under sidste års kampagne kunne IKEA Danmark bidrage med 835.000 kr. til arbejdet med børn i verdens mest udsatte samfund. Jeg håber på, at vi sammen med vores kunder i Taastrup og omegn igen i år kan være med til at give en flot donation til de humanitære organisationer, IKEA samarbejder med, og at Børnehjælpsdagen kan forsøde hverdagen hos mange udsatte børn herhjemme med doneret legetøj, afslutter han.

Partnere i kampagnen er:

• Handicap International Federation – Pakistan, Thailand og Bangladesh
  • Room to Read – Bangladesh og Indonesien
  • Red Barnet – Bangladesh og Etiopien
  • Special Olympics - Bangladesh, Indien, Pakistan og Thailand
  • UNICEF - Kina, Indien, Indonesien og Kenya
  • War Child – Jordan og Libanon

For mere information kontakt venligst:

Mette Starcke, Corporate Communicator, IKEA Danmark

Mail: mette.starcke@ikea.com