Vender danskerne Black Friday ryggen?

Black Friday løb af stablen fredag den 23. november 2018 og endte med at blive årets hidtil største handelsdag. På trods af dette er Black Friday-salget i år betydeligt lavere end i 2017. Analysebureauet Ipsos har spurgt en række danske forbrugere hvorfor.

Et udvandet koncept, falske førpriser og et uoverskueligt projekt. Det er blot nogle af svarene på, hvad der får danskerne til at trække sig væk fra det globale indkøbsfænomen Black Friday.

Forventningerne til den 23. november 2018 var høje, men ifølge tal fra Nets faldt dankort-forbruget med hele 8 procent sammenlignet med Black Friday i 2017. Ipsos har set nærmere på udviklingen og spurgt vores interaktive, online fællesskab med danske forbrugere om deres holdninger til den store handelsdag.

Blot endnu en i rækken

Det sensationelle ved Black Friday er ved at forsvinde. Med introduktionen af blandt andet Black Weekend, Black Week og sågar Black November, toppet med blandt andet Singles Day og Cyber Monday, er Black Friday nu blot endnu en af de mange dage med tilbud. Det specielle ved dagen er taget væk, og de fleste føler ikke, at de går glip af noget ved ikke at deltage.

”Black Friday er endnu et forsøg på kunstigt at booste et salg. Der er Black Friday, Cyber Monday, og Singles Day. Derudover er der juleudsalg, januarudsalg, sommerudsalg, fødselsdagsudsalg, Late Night...”, som en respondent udtrykker det.

Mistillid til de mange tilbud er endnu et gennemgående tema. Mange er i tvivl om, om der reelt er tale om tilbud eller blot kunstigt opskruede førpriser, og flere føler, at de skal være ”på vagt” for ikke at blive snydt.

”De fleste tilbud er kun tilbud, fordi prisen er kørt kunstigt op, og tilbuddene er ikke bedre end hvad man med jævne mellemrum kan få det til alligevel.”

Sidst kan det fremhæves, at der er en generel følelse af, at tilbuddene er blevet for mange, og at hele konceptet er blevet for uoverskueligt at engagere sig i. Reklamer, tilbudsmails og opskrivningslister gør dagen for rodet og omfattende i manges øjne.

Hvad med miljøet?

Modstand mod amerikanisering, forbrugerisme og klimaovervejelser er også at finde. På trods af det store fokus på miljø og bæredygtigt forbrug er disse overvejelser dog kun sekundære i svaret på, hvorfor Black Friday vælges fra blandt den almene forbruger.

I den anden ende af skalaen finder vi også en del danskere, der nyder at bevæge sig rundt ude i butikkerne på Black Friday. De holder af den gode stemning og det fællesskab, der opstår i jagten på de gode tilbud.

• Detailhandel

• forbrugerpanel
  • singles day
  • black friday
  • cyber monday
  • black friday forbrugeradfærd
  • forbrugeradfærd
  • købsadfærd
  • markedsindsigt

Om Ipsos

Ipsos er et af verdens førende analysebureauer med mere end 16.000 medarbejdere fordelt i 88 lande. Gennem dybdegående analysearbejde hjælper vi vores kunder med at forstå den komplekse verden, vi lever i, og inspirerer dem til at tage bedre beslutninger.

Med vores nyeste løsning, Ipsos WhySpace, har vi samlet et repræsentativt udsnit af den brede danske befolkning i et interaktivt, online fællesskab. De står klar til at hjælpe vores kunder med at få en bedre forståelse for danske forbrugeres adfærd og holdninger, så vi på bare 48 timer kan levere valide og dybe indsigter direkte fra det levede liv. Kontakt os endelig, hvis du vil vide mere.

Klaus Friis Mikkelsen

Pressekontakt Country Manager +45 3319 3999