KommuneKredit opnår højere ESG-rating

KommuneKredit opnår højere ESG-rating

I september 2019 opgraderede ISS ESG KommuneKredits ESG-rating fra D + til C. Det betyder, at KommuneKredit nu hører til ESG Prime-kategorien af virksomheder (best-in-class tilgang) inden for sin branche hos ISS ESG.

Virksomheder kategoriseres som Prime, hvis de lever op til de performancekrav til bæredygtighed (Prime-tærskel), som ISS ESG har defineret for den pågældende sektor i deres ESG Corporate Rating. Ifølge ISS ESG er Prime-virksomheder frontløbere, når det kommer til bæredygtighed indenfor deres respektive branche. De er bedre positioneret til at klare væsentlige ESG-udfordringer og risici og til at gribe muligheder sammenlignet med tilsvarende virksomheder, som ikke har en Prime rating.

Overordnet er en ESG-rating (miljø, sociale og ledelsesmæssige forhold) en vurdering af en virksomheds samfundsansvars-profil. Direktør i KommuneKredit, Henrik Andersen, udtaler:

Samfundsansvar er en iboende del af KommuneKredits forretningsmodel. Vores mission er at skabe økonomisk råderum for kommuner og regioner i Danmark ved at tilbyde finansiering og finansiel rådgivning til lavest mulige omkostninger. Vi lægger stor vægt på at understøtte såvel som at tilpasse os vores medlemmers, dvs. de danske kommuner og regioners, ambitioner for samfundsansvar. Som et særligt kreditinstitut i Danmark er vi specielt glade for at blive kategoriseret indenfor best-in-class gruppen af finansielle institutioner, når det kommer til samfundsansvar.

Med en låneportefølje på i alt 186 mia. kr. er KommuneKredit den største långiver til danske kommuner og regioner. De fleste af lånene har et grønt eller socialt formål. For eksempel yder KommuneKredit finansiering til klimasikring, kystbeskyttelse, offentlig transport, energieffektivisering til offentlige bygninger, ældreboliger, lokale sportscentre, skoler, rådhuse og bæredygtige investeringer i forsyningssektoren. I den forstand spiller KommuneKredit en vigtig rolle i den grønne omstilling af det danske samfund. Siden 2017 har KommuneKredit tilbudt grøn finansiering til udvalgte områder af den samlede låneportefølje ved at udstede grønne obligationer.

ISS ESG-rating skalaen går fra D- til A +. Blandt de 82 ratede finansielle institutioner, har ca. 32% modtaget karakteren C eller højere. I øjeblikket er B den højeste karakter inden for sektoren.

Kategorier

KommuneKredit er en ganske særlig finansiel virksomhed, der er med til at sikre kommuner og regioner mere lokal værdi for borgernes penge. Til glæde for alle. Hvad enten vi bor i Nørresundby, Nakskov eller på Nørrebro.

Grundlæggende er KommuneKredit en forening. En forening, der gør det muligt for kommuner og regioner at få enkel og hurtig adgang til finansiering af deres projekter. Store som små. Til de lavest mulige omkostninger. På lige vilkår for alle – i hele landet.

Det gælder også, når lokale selskaber og institutioner med en kommunal garanti i ryggen låner penge til alt lige fra museer til kystsikring. Så er vi med.

Sådan har det været helt tilbage siden 1899, hvor KommuneKredit udbetalte det første lån. Og det er ikke at tage munden for fuld, når vi siger, at KommuneKredit siden har spillet en central rolle for det lokale selvstyre og i opbygningen af det moderne danske samfund.

Sådan er det også i dag, hvor vores dedikerede, kompetente medarbejdere rådgiver om og formidler mere end 2.000 årlige lån og finansielle leasingaftaler til alt lige fra leasing af elbiler til hjemmeplejen, indkøb af nye scannere til hospitalerne eller til etablering af fjernvarme ude i det ganske land. Eller til noget helt fjerde.

Men sikkert er det - det er til glæde for alle, for det lokale demokrati og for fremtidens grønne Danmark.