OPP samarbejde når det er bedst

Krüger og Billund Vand A/S indgik inden projektstart for Billund BioRefinery en formel samarbejdsaftale, hvori der blev formuleret krav, udarbejdet fælles værdigrundlag og opsat en række spilleregler. Det gjorde man for at komme eventuelle konflikter i forkøbet, da der altid er risiko for uenigheder og konflikter, når et dyrt og flerårigt projekt skal gennemføres.

-– Med modellen ville vi fra start skabe en fælles identitet i projektet. Vi gjorde meget ud af at lade nøglemedarbejdere fra Krüger og Billund Vand lære hinanden at kende. Målet var så vidt muligt at undgå konflikter, og når de opstod, så at løse dem på laveste niveau og så hurtigt som muligt, siger Ole Sinkjær.

Det er adm. direktør fra Billund Vand, Ole Johnsen, enig i. Mange års erfaring siger ham, at det er svært helt at undgå konflikter. – Samarbejdsaftalen mellem Billund Vand og Krüger er unik, fordi vi har forpligtet hinanden til gøre opmærksom på bekymringer eller utilfredshed med det samme. På den måde kan vi nok være uenige undervejs, men vi bliver aldrig uvenner og vi får tingene løst. Det er i virkeligheden essensen af et OPP samarbejde, når det fungerer bedst, siger Ole Johnsen.

Han får en lang række besøg på Billund BioRefinery, der handler om at se og høre om anlæg og teknologi, men stadig oftere får han også henvendelser og besøg fra kolleger i vandbranchen, der vil blive klogere på samarbejdsmodellen og måske overføre den til egne projekter.

– Samarbejdsmodellen er hovedårsagen til, at vi har kunnet gennemføre projektet efter tidsplanen og holde budgettet. Så vi er meget tilfredse, siger Ole Johnsen.