Roskilde Festival – en ren fornøjelse

De 130.000 gæster på Roskilde Festivalen kan godt begynde at glæde sig. En gigantisk mellemlagringstank og et snedigt rørsystem skal nemlig sikre dem renere toiletter.

Igennem mange år har toiletterne været en af udfordringerne på Roskilde Festival. Lange køer, jævnlige besøg af slamsugere og dårlig lugt har mødt de trængende festivalgæster. Men det skal være slut nu.

For entreprenør Per Aarsleff A/S har Krüger designet en mellemlagringstank, der skal opsamle gæsternes urin og fækalier. På den måde slipper Roskilde Festivalen for, at toiletrester havner andre steder end i kloakken, når gæsterne skyller ud.

En mio. liter øl ender i kloakken

Roskilde Festival har 130.000 gæster, der fordeler sig over 2.500.000 m2 – det svarer til 350 fodboldbaner. Når omkring en million liter øl og adskillige sandwich og burgere ryger indenbords i løbet af en festival, skal der en del den anden vej, og der skal tænkes stort.

– Vi har etableret en tank, der er større end de fleste gylletanke i landbruget, forklarer projektingeniør Peter Ley. Tanken, der er 6 meter dyb og 35 meter i diameter, kan rumme 4.500 m3 – det er en pænt stor tank.

Forventningen er, at den store mellemlagringstank er tilstrækkeligt stor til at rumme Roskilde Festivalens behov. Hvis ikke er der plads til at etablere endnu en tank ved siden af.

Farvel til slamsugerne

Tidligere blev urin og fækalier samlet i beholdere, som jævnligt blev tømt af slamsugere, som kørte ind på festivalpladsen, sugede slammet op og fordelte det til de renseanlæg, der havde kapacitet til det, bl.a. Bjergmarken Renseanlæg. Det er ikke længere nødvendigt.

– Med den nye mellemlagringstank bliver tankens indhold pumpet til det lokale Bjergmarken Renseanlæg, når der er kapacitet på anlægget, fortæller projektleder Linda Jørgensen Valsted fra Aarsleff.

Det forventes, at tanken er tømt i løbet af 21 dage efter, at festivalen er slut.

– Tanken fungerer på stort set samme måde som en gylletank, fortsætter hun. Den bliver omrørt ved hjælp af ejektorer, så fækalierne ikke bundfælder sig, og gør det svært at tømme tanken.

Opsamler også regnvand

Tanken kan holde i 50 år, og når den ikke er i brug på Roskilde Festival, kan den bruges til at opsamle regnvand ved kraftige regnskyl. På den måde har tanken en dobbelt miljø- og klimamæssig funktion, idet den dels sikrer, at fækalier havner i kloakken og ingen andre steder og dels sikrer, at regnvand bliver opsamlet, så der sker mindre belastning på vandløb og kloakker.