FNs Global Compact LEAD: L'Oréal hædres for god forretningsetik og som pioner for FNs verdensmål

FN Global Compact anerkender L’Oréal som LEAD-virksomhed for sit fortsatte arbejde for Global Compacts Ti Principper for god forretningsetik. Samtidig hædres L’Oréals Senior Vice President & Chief Ethics Officer Emmanuel Lulin som Pionér for FNs verdensmål SDG, for sit arbejde med at fremme forretningsetik. Begge hædersbevisninger blev offentliggjort på FNs hovedkvarter i New York ved FN Global Compact lederes årskonference 2018.

Lise KINGO, CEO og Executive Director for FN Global Compact sagde ’LEAD virksomheder repræsenterer den højeste grad af engagement i FNs Global Compact.Vi når ikke FNs mål for bæredygtighed, og vi skaber ikke den verden vi ønsker uden et stærkt bidrag fra ansvarlige virksomheder. Vi har brug for, at virksomheder af alle størrelser, som dem vi anerkender i dag, forbedrer deres indsats, uanset hvor langt de er nået med bæredygtighed.’

Jean-Paul AGON, CEO og formand for bestyrelsen hos L’Oréal sagde ’Alle L’Oréals medarbejdere verden over er meget stolte af disse anerkendelser. At lykkes med forandring kræver både top-ledelsens langsigtede strategi men også et dagligt engagement fra hver enkelt medarbejder. Vi kan kun forbedre vores indsats som en etisk ansvarlig virksomhed ved at yde en fælles indsats.’

FNs Global Compact er en opfordring til firmaer om at indrette deres virksomhed og strategier efter ti universelt accepterede principper inden for menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption og aktivt støtte FNs verdensmål for bæredygitg udvikling.

Hvert år hædrer FN Global Compact en gruppe SDG pionerer. Det er forretningsledere fra hele verden, som gør et særligt stykke arbejde for at fremme FNs SDG’er i deres egen virksomhed og ved at inspirere andre til at støtte bevægelsen.

Den stærke anerkendelse, der her er blevet givet, understreger L’Oréals støtte til FNs Global Compact og viser styrken i L’Oréals strategi for etik og bæredygtighed udtrykt i programmet ’Sharing Beauty With All’. L’Oréals stærke etiske værdier – Integritet, respekt, mod og transparens – guider firmaets udvikling og medvirker til at styrke dets omdømme. Disse værdier er grundlaget for koncernens politikker for ’compliance’, ansvarlig innovation, miljøhensyn, socialt og samfundsmæssigt ansvar og filantropi. L’Oréals målsætning er at være et eksemplarisk firma alle steder i verden og integrere etiske værdier i alle sine forretningsgange.

Om etik hos L’Oréal

• I 2000 var L’Oréal et af de første firmaer i Frankrig der definerede et Etik-charter og i 2007 udnævntes en Etik direktør
  • I 2008 modtog L’Oréals CEO og formand for bestyrelsen Jean-Paul Agon den prestigefyldte ’Stanley C. Pace Leadership in Ethics Award’
  • I 2015 modtog L’Oréals Senior Vice-President og Chief Ethics Officer, Emmanuel Lulin, den prestigefyldte‘Carol. R. Marshall Innovation in Ethics Award’
  • I 2017 modtog L’Oréal ’the Transparency Grand Prix’ for sit etik-charter
  • I 2018 modtog L’Oréal ’Ethical Leadership Award’, the Ethical Governance Award, og Emmanuel Lulin modtog ’Award of Honors for Ethical Influence’
  • L’Oréal arrangerer hvert år en Etik-dag, hvor medarbejderne verden over kan chatte med L’Oréals CEO og formand for bestyrelsen og deres landedirektør om etiske spørgsmål. I 2018 er det 11. oktober.

Mere information om etik hos L’Oréal: http://www.loreal.com/group/governance/acting-ethically.aspx

•   Om bæredygtighed hos L’Oréal

• L'Oréals strategi for bæredygtighed 'Sharing beauty with all' blev lanceret i 2013. Strategien vedrører alle led i koncernens værdikæde og opsummerer L’Oréals målsætninger for bæredygtig udvikling pr 2020 og tager udgangspunkt i alt hvad virksomheden påvirker: fra udvikling af produkter til deres distribution inklusive produktion og indkøb af råvarer. Hvert år rapporterer L’Oréal meget transparent tal for hvor langt man er nået. I dag er koncernen en af de virksomheder som er mest anerkendt international med hensyn til sin seriøse ambition for bæredygtig udvikling.Mere om CSR hos L’Oréal: https://sharingbeautywithall.loreal.com

• Virksomhed, generelt

• sdg
  • forretningsetik
  • governance
  • etik

L’Oréal har arbejdet passioneret med skønhed i mere end 100 år. Med sin enestående portefølje på 34 internationale og meget forskellige mærker har virksomheden i 2017 nået en omsætning på 26,02 milliarder euros og beskæftiger 82.600 medarbejdere verden over. Som verdens førende beauty virksomhed findes L'Oréal i alle distributionskanaler: den brede distribution, stormagasiner, apoteker, frisørsaloner, i travel retail, on-line og med egne forretninger for visse mærker.

Forskning og innovation og et dedikeret forsker team på 3.885 medarbejdere er grundstenen i L'Oréals strategi, som er at leve op til alle behov for skønhedsprodukter i hele verden. L'Oréals nye bæredygtighedsmål pr 2020 'Sharing beauty with all' definerer ambitiøse målsætninger for bæredygtig udvikling i hele virksomhedens værdikæde.www.loreal.com

I Danmark beskæftiger L’Oréal 450 medarbejdere på det nordiske hovedkontor i København samt firmaets distributionscentral i Greve.