LIFA udskifter alle sine GNSS-rovere med ny, tilt-kompenserende Leica GS18 T

LIFA investerer i nyt udstyr for at øge produktiviteten

Ganske som i den øvrige del af byggebranchen har Landinspektørfirmaet LIFA A/S fokus på at levere den maksimale kvalitet til den bedst mulige pris. For at opfylde de krav har virksomheden i efteråret valgt at udskifte alle GNSS-rovere til Leicas ny GS18 T GNSS-model.

Forklaringen er, at modellen kører med en tilt-sensor, der fungerer uden kompas, men med en IMU-teknologi der gør, at stokken ikke behøver at stå i lod for at sikre valide målinger. Da LIFA testede teknologien i praksis viste erfaringerne hurtigt, at der var forbedringer at hente både i kvalitet, medarbejdersikkerhed og i produktionsforøgelse, og den kombination fik partner, Søren Rask, til at træffe en usædvanlig beslutning.

”Vi havde købt fire GS18 T GNSS-rovere i forvejen, og det vi oplevede, var en produktionsforbedring, der var så markant, at det gav mening også at udskifte de rovere, der ellers først var sat til at blive skiftet i løbet af de kommende to-tre-fire år. Umiddelbart skønner jeg, at der er tale om en produktionsforøgelse på 20 procent, og vi har ikke set det fulde potentiale endnu,” siger Søren Rask om investeringen.

Hurtige målinger og høj sikkerhed
En af de medarbejdere, som har været i marken med den nye rover, er kort- og landmålingstekniker Anders Padkjær, og han er blandt andet glad for den sikkerhed og hastighed, som tilt-funktionen giver ham.

”Sikkerhedsmæssigt er det en stor fordel, at vi ikke nødvendigvis behøver at stå lige oven i punktet, når vi skal måle op ved stejle skråninger eller kantstriberne på vejene. Vi har også haft vores nye rovere med på afsætningsopgaver, og der er det også en stor forbedring, at vi kan nøjes med at sætte spidsen på punktet, og så markere,” siger Anders Padkjær.

”Normalt kan man måske sætte 600-800 punkter om dagen, og den tid, som vi nu får til overs i forhold til før, kan vi enten bruge til at hente flere informationer, eller til at blive færdige hurtigere, afhængigt af, hvad der er i vores kunders interesse i den pågældende situation”, uddyber Anders Padkjær, som har haft det nye udstyr i brug til en lang række opgaver både i Danmark og i Tyskland, hvor LIFA også opererer.

”Tilt-funktionen er særligt brugbar i forbindelse med forsyningsopgaver, eller når vi skal indmåle hækrødder, hushjørner og lignende til matrikulære sager. Vi behøver heller ikke at stå så længe i udgravningerne, og vi kan komme lettere til, end vi kunne før. Nu behøver jeg ikke længere at kravle ned i gravekasserne mellem fjernvarmerørene, fordi jeg kan klare opgaven fra kanten med en lang stok. I forbindelse med ledningsregistrering får vi nogle langt bedre opmålinger, fordi vi kan gå tættere til trækroner og andre obstruktioner”, forklarer han.

Kvaliteten er stadig det vigtigste

Mens hastigheden og sikkerheden i forbindelse med opgaverne vægtes meget højt hos LIFA, slår Søren Rask fast, at netop præcisionen af målingerne er altafgørende, når virksomhedens 80 ansatte med opmålingsopgaver vender tilbage fra deres opgaver i marken.

”Når alt kommer til stykket, så afhænger vores forretning af kvaliteten af vores arbejde, og derfor har vi lagt stor vægt på at sikre, at de data, som vi får med hjem, er troværdige, og det må vi sige, at de har været, uanset de omgivelser, vi har været ude i”, fortæller Søren Rask.

”Som udviklingen har været, har vi fået en større andel af GPS-udstyr, og det er sandsynligt, at vi ender med at have flere GPS’er end totalstationer i fremtiden. Der er ingen tvivl om, at vi slider mindre på vores totalstationer nu, end vi gjorde tidligere på grund af den kvalitet/fleksibilitet, der er i de nye GPS-løsninger, men der er stadig begrænsninger, når vi skal have bedre præcision end halvanden centimeter”, siger Søren Rask.

Kategorier

Vi tilbyder vores kunder komplette og nyskabende løsninger indenfor adskillige industrier. Der står et stærkt team af dygtige og kvalificerede medarbejdere parat, som supporterer og servicerer vores kunder i hele landet. I Danmark har vi kontorer i Søborg og Odense, hvoraf sidstnævnte også omfatter en af vores fabrikker. Her fremstilles og udvikles mange af vores egne produkter, der efterfølgende distribueres til Leica Geosystems-afdelinger i resten af verden.

Lea Kristoffersen

Pressekontakt Nordic Marketing Manager Regional Marketing & Communications, Heavy Construction Solutions +45 40 16 40 91

Leica Geosystems A/S

Vores historie går mere end 200 år tilbage til grundlæggelsen af Kern & Co., Schweiz i 1819. Siden dengang har virksomheden revolutioneret verden indenfor moderne måleteknologi og skabt komplette løsninger til professionelle fagfolk indenfor adskillige industrier såsom landmåling, projektplanlægning, sikkerhedsarbejde, bygge- og anlæg samt forsyning. Vi er anerkendt for produkter af høj kvalitet, og vi tilbyder vores kunder nyskabende løsninger, der passer præcist til deres behov.

Leica Geosystems A/S er et firma i Hexagon-gruppen (Nasdaq Stockholm: HEXA B), der globalt har ca. 21.000 ansatte i 50 lande og en nettoomsætning på 3,9 mia. EUR.

Leica Geosystems A/S
Vandtårnsvej 62A, 5.