Leica GS18 T

Rover med ny tiltkorrektion spreder glæde i Gorm Hansen A/S

I slutningen af 2017 lancerede Leica Geosystems en helt ny GNSS RTK-rover, GS18 T, der med sin indbyggede tiltkorrektion skal gøre livet lettere for landmålerne. Med en GS18 T i hænderne, er det ikke længere nødvendigt at bekymre sig om libellen for at sikre, at teleskopstokken står i lod.

Denne funktion skabte stor interesse i entreprenørfirmaet Gorm Hansen A/S, der i forvejen var på udkig efter nyt udstyr, da muligheden bød sig.

"Vi har altid haft Leica-udstyr, og da vi i forbindelse med INTERGEO i september hørte, at der var kommet en ny version, hvor man kunne tilte teleskopstokken, bestilte vi tre sæt med det samme," fortæller landmåler Henrik Vestergaard, der fik leveret udstyret som den første i Danmark i december 2017.

Siden da har han og kollegaerne haft travlt med at forberede byggemodningsprojektet til den nye bydel "NærHeden", der nu med hastige skridt er ved at rejse sig fra markerne et godt langt stenkast fra Hedehusene Station.

I den forbindelse er han hurtigt blevet fortrolig med det nye udstyr, og Henrik Vestergaard er ikke i tvivl om, at valget af rover var helt rigtigt.

"Hos os har vi generelt den filosofi, at når vi investerer, så vil vi hellere betale lidt mere og få de sidste nye funktioner, end vi vil begynde på bagkant, og det har vi ikke fortrudt hér. Systemet fungerer fuldstændig efter hensigten, og den måler meget hurtigt i tiltkorrektionen," lyder det fra Henrik Vestergaard, der let kan nævne en række situationer, hvor roveren udmærker sig:

"Den er i særdeleshed smart i de tilfælde, hvor det ikke er let at holde teleskopstokken lodret. Det kan for eksempel være ved udløb fra brønde, i kloakker og grøfter eller når man er tæt på bygninger. Man sætter bare spidsen af stokken ned, og så får man en nøjagtig måling, uden at skulle tage højde for at nivellere libellen," forklarer Henrik Vestergaard.

Han understreger, at målingerne godt kunne have været foretaget på klassisk vis uden tiltkorrektionen.

"Selvfølgelig kunne vi godt få positionerne målt op med vores tidligere udstyr, men det er betydeligt hurtigere nu," siger Henrik Vestergaard, der var blandt de første fra Gorm Hansen, der flyttede ind i containerbyen, hvor NærHeden skyder op fra jorden.

Som med mange andre praktiske funktioner, der er udviklet gennem årene, glemmer brugeren hurtigt, at det nogensinde har været anderledes. På den måde er fleksibiliteten i den nye rover også godt integreret i arbejdsgangene hos Gorm Hansen A/S.

"Det er rigtig praktisk, og man vænner sig med det samme til, at man kan bruge GS18 T'eren på en måde, som man ikke kunne før. Den er allerede en del af dagligdagen hér," siger Henrik Vestergaard.

Kategorier

Vi er en international virksomhed med en bred produktportefølje inden for hardware- og softwareløsninger til adskillige industrier såsom landmåling, bygge- og anlæg samt entreprenør og håndværk.

Det betyder, at vi kan tilbyde vores kunder komplette og individuelle løsninger, der passer præcist til deres behov. Der står et stærkt team af dygtige og kvalificerede medarbejdere parat, som servicerer vores kunder i hele landet. Vi har kontorer i Søborg og Odense, hvoraf sidstnævnte også omfatter en af vores fabrikker, der fremstiller og udvikler vores egne produkter til resten af verden.