Københavns Fødevarefællesskab deler biler med de lokale

Nu triller Københavns Fødevarefællesskabs frivillige chauffører på gaderne i delebiler. Det er med til at holde omkostningerne nede for medlemmerne, og er samtidig et led i foreningens ambition om, at ordningen skal være 100 procent drevet af frivillige.

Når de økologiske rodfrugter, salater og krydderurter skal transporteres fra det centrale lager til Københavns Fødevarefællesskabs afdelinger i byen, kommer det i fremtiden til at foregå i biler, som de deler med lokalområdets delebilister gennem Delebilordningen LetsGo.

Fødevarefællesskabet har indtil nu betalt et privat firma for at klare opgaven, men den løsning var utilfredsstillende for foreningen, som har en ambition om at gøre så meget som muligt selv, fortæller næstformand Carsten Lunding:

- Alle vores medlemmer er både kunder, medejere og medarbejdere, og vi vil gerne have en forening, som er så medlemsdrevet som muligt. Med delebilordningen er det lykkedes os at få en stor del af logistikken på egne hænder, siger han.

Bæredygtig transport

Den nye transportløsning betyder ikke kun, at opgaven nu klares af foreningen selv – den bidrager også til fællesskabets princip om bæredygtighed.

- Vi vil gerne være et alternativ til markedet ved selv at tage ansvar hele vejen fra samarbejdet med dem, der avler vores grøntsager, og til de kunder, der får dem i hånden. Og de miljømæssige fordele ved at bruge delebiler frem for egne biler ligger fint i tråd med vores princip om at skåne miljøet i alt hvad vi gør, siger Carsten Lunding.

Delebilordningen LetsGo ser frem til samarbejdet med Københavns Fødevarefællesskab.

- LetsGo er en non-profit delebilordning, som arbejder for at udbrede delebilismen til gavn for miljøet og trængselsproblemerne i byen. Vi har nogle fælles værdier, som vi er glade for at være med til at fremme i samarbejde med Københavns Fødevarefællesskab, siger Bjarke Fonnesbech, der er direktør for Delebilordningen LetsGo

Københavns Fødevarefællesskab

Københavns Fødevarefællesskab er en medlemsejet og -drevet indkøbsforening, der fokuserer på at tilbyde økologiske, velsmagende og lokalt producerede fødevarer i et sæsonbaseret udbud til priser, hvor alle kan være med. Ethvert overskud i foreningen går til lavere fødevarepriser, udvikling af foreningen eller til godgørende sociale projekter.

Læs mere på kbhff.dk

LetsGo

LetsGo er en delebilordning, som drives og administreres af Delebilfonden. Fonden er non-proft og har til formål at udvikle og udbrede delebilkonceptet samt at arbejde for øget grøn transport.

Læs mere på letsgo.dk

• Hovedstaden

LetsGo er et nemt, billigt og miljøvenligt alternativ til at være bilejer. Vores delebilkoncept gør det nemt at låne en bil når du vil – samtidig med at du slipper for uforudsete udgifter og høje driftsomkostninger.
Vi har biler i København, Aarhus, Greve og Herning, og vi forventer at have delebiler i alle større danske byer inden for et par år. Som medlem af LetsGo har man adgang til alle vores biler..