Elever overtager Lidl-butik i Solrød

Pressemeddelelse   •   Jan 08, 2018 06:00 CET

Fra venstre: Henriette Runge Nielsen, Adam Christian Rasmussen, Maiken Nielsen, Afrim Baki, Mary Dawoodi, Rico Lars Jensen, Christina Ramskov, Lasse Grindsted Nielsen

Uge 2 står i elevernes tegn, når Lidls 2. årselever tager styringen i Lidl, Solrød Strandvej 72, 2680 Solrød Strand. Opgaven med at drive butikken er en vigtig del af elevernes uddannelse mod at blive de fremtidige ledere i Lidl. Elevernes uge markeres med ekstraordinære tilbud med gode besparelser for kunderne.

Ansvar under uddannelse. - Det er en bærende sætning for otte af Lidls kommende ledere og dygtige assistenter, som i uge 2 overtager roret i dagligevarekædens butik i Solrød. Henover ugen sættes elevernes evner og overblik på prøve, mens de afprøver alt de har lært i praksis. Metoden adskiller sig fra andre kæders elevuddannelser, og vækker begejstring hos både ledelsen og eleverne:

”Vi ved, at vores elever både kan og vil tage ansvar, for det er bl.a. på det grundlag, de er blevet ansat. Derfor er det vigtigt for os, at vi som en del af vores elevers uddannelse giver dem en reel chance for at vise, hvad de kan, når de har det fulde ansvar for at skabe de gode kundeoplevelser, der gør, at vores kunder kommer igen,” siger HR-chef for Lidl, Sine Dolberg.

”Jeg glæder mig til at prøve at styre butikken og til at få mere ansvar. Nu har vi jo lært en masse teori, så det bliver godt at prøve det af i virkeligheden. Og så er det ikke helt dårligt at kunne sige i byen, at man er boss – også selvom det kun er for en uge,” siger Rico Jensen, som til daglig er elev i Næstved.

Projektet kommer dog også kunderne til gode. Således er der ekstraordinære tilbud ugen ud i de to butikker, hvor der er gode penge at spare. Sine Dolberg forklarer:

”Kunderne er vores bedste og mest troværdige kilde til ris og ros. Vi vil derfor gerne invitere alle, der har lyst, til at besøge butikkerne, benytte sig af tilbuddene og evt. komme med et godt råd eller to til vores søde elever og undervisere. Lidl er til for vores kunder og vi vil fortsat gøre alt hvad vi kan for at uddanne det bedste butikspersonale for fremtiden,” siger hun og tilføjer:

”Forløbet ligger i slutningen af deres uddannelse, så vi sikrer, at al teori er på plads, inden de skal have det fulde ansvar. Det er nemlig ikke så lige til, at skulle styre alle processer i en butik, såsom bestilling af varer, vagtplanlægning, servicering af kunder ved kassen, samt vareopsætning og –præsentation. Eleverne når at varetage alle funktioner i løbet af ugen, hvor de i øvrigt også skiftes til at være butikschef og træffe de overordnede beslutninger,” siger hun til slut.

Elevernes undervisere samt Lidls uddannelseschefer følger forløbet tæt og er med til at sikre, at Lidls høje serviceniveau fastholdes, når teori afprøves i praksis for eleverne.

Udover butikken i Solrød finder forløbet ligeledes sted i Næsby, Odense. Undervejs konkurrerer de to butikker med hinanden og som afslutning på ugen, kåres en vinder på tværs af regionerne.

• Lidl har gode erfaringer med at lade eleverne tager styringen i butikkerne for kortere perioder. Således er det ottende år i træk, at eleverne i udvalgte butikker overtager styringen for en uge.
  • Ti elever fra Region Vest overtager Lidl-butikken i Næsby, Odense , mens otte elever overtager butikken i Solrød.
  • Projektet går under navnet #ViStyrerButikken og er en del af elevernes ottende og sidste skolemodul.

• 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 110 dagligvarebutikker og flere end 2.500 medarbejdere i Danmark.