Lidl-elever tager styringen i butikken

Pressemeddelelse   •   Jan 04, 2017 23:23 CET

Kunderne i Lidl på Bondovej i Odense vil i denne uge kunne opleve en anderledes butik. Butikken er nemlig blevet overtaget af kædens andetårselever, som sørger for alt lige fra varer på hylderne – til oplevelser, som kan sætte kulør på indkøbsturen.

Det faste personale i Lidl på Bondovej i Odense er i denne uge blevet skiftet ud med 16 friske andetårselever, der overtager det fulde ansvar for butikken fra tirsdag til fredag. Her kan kunderne se frem til en forvandlet butik:

”Kunderne vil opleve en anderledes Lidl-butik, hvor vi har flyttet en del rundt og lavet forskellige udstillinger. Temaet er sundhed med fokus på økologi, og derfor vil vi dele smagsprøver af frugt og grønt ud hele ugen. Plus at vi har byttet de usunde snacks ved alle kasser ud med alternativer som f.eks. rugkiks og nødder,” fortæller 21-årige Stefanie Skov, der til dagligt er elev i Lidl i Faaborg.

Men det er ikke kun de voksne, der kan få sig en indkøbstur ud over det sædvanlige i den her uge. På lørdag har eleverne nemlig arrangeret en børnevenlig skattejagt med masser af fine præmier.

Spændende og udfordrende

Indtil på fredag er det altså elevernes eget ansvar, at butikken har de varer, den skal have, at kunderne ikke skal stå i kø i ved kassen, og at de skaber en god kundeoplevelse.

”Alle butikkens funktioner går på tur, og vi bliver hele tiden sat i nye situationer. Vi prøver f.eks. allesammen at være butikschef og den, som tager beslutningerne. Eller skulle stå for bestilling af varer,” forklarer 22-årige Nikoline Nicolajsen, som er elev i Lidl i Ringe.

Hun synes især, det har været sjovt at kunne indrette butikken på en kreativ måde og lave udstillinger ud fra det tema, eleverne selv har valgt, nemlig 'sundhed'.

At stå med det fulde ansvar for driften af butikken har ifølge eleverne selv allerede været både spændende og samtidig en smule nervepirrende:

”Vi lærer at tage mere ansvar og får en stor indsigt i, hvordan det er at drive en butik. Det er super fedt, at Lidl stoler så meget på os og viser os den tillid, men samtidig lidt skræmmende at stå med alene,” siger elev Stefanie Skov fra Faaborg med et glimt i øjet.

Den bedste måde at lære på

Det er første gang, at butikken på Bondovej bliver overladt til Lidls andetårselever. Men faktisk er det sjette gang, et hold Lidl-elever får det fulde ansvar for en butik i en uge. Det er nemlig en væsentlig del af elevernes uddannelse, at de får afprøvet de ting, de lærer, i praksis:

”Vi har høje ambitioner med vores elever, som gerne skal blive vores kommende ledere. Derfor lægger vi stor vægt på, at de ikke alene får lært at tage ansvar, men også at de får en grundig indsigt i, hvad der kræves for at køre en butik effektivt,” fortæller Thomas Mogensen, der er uddannelseschef i Lidl.

Ifølge ham har Lidl rigtig gode erfaringer med at lade eleverne overtage styringen af en butik hvert år. Eleverne går til opgaven med stort engagement, og kunderne synes, det er sjovt at blive mødt af nogle unge, imødekommende elever med masser af gå-på-mod.

Kontaktinformationer

Har du/I lyst til at kigge forbi i løbet af ugen eller behov for yderligere oplysninger, kan du/I kontakte kommunikationskonsulent Henriette Vinkel på 76 35 03 21 eller henriette.vinkel@lidl.dk