Lidl har Danmarks bedste mejeriafdeling

Pressemeddelelse   •   Okt 12, 2016 16:15 CEST

Det er dagligvarekæden Lidl, der løber med årets mejeripris. Prisen, som uddeles af Landbrug & Fødevarer, gives til den danske dagligvarekæde, der udmærker sig særligt inden for kategorien ”mejeri”. Lidl opnåede den bedste samlede vurdering blandt de nominerede og tager prisen foran KIWI+.

Der var ingen tvivl hos juryen, da den i dag under Fødevaredagen på Hindsgavl Slot ved Middelfart, skulle uddele Mejeriprisen 2016 til discountkæden med Danmarks bedste mejeriafdeling. Valget faldt på Lidls butik i Thisted, som var nomineret til prisen, da den ifølge dommerne har en mejeriafdeling, som er helt i særklasse.

Med en veltrimmet mejerikøler, høj fokus på friskhed, kundeinspiration og et stort udvalg af økologiske mejeriprodukter distancerede Lidl sig fra konkurrenterne og vandt dette års mejeripris. Juryen uddyber sin beslutning med, at Lidl lytter til markedet og tilpasser sortimentet til, hvad danskerne vil have, og at der tænkes ud af boksen.

Hos Lidl i Thisted gør man også meget for, at mejeriafdelingen skal tage sig godt ud:

”Vi er vanvittigt stolte af vores mejeriafdeling her i Thisted, hvor vi arbejder meget med at inspirere kunderne til at inddrage mejeri mere i dagligdagen. Det gør vi blandt andet ved at tage mejeriprodukter ud af den faste afdeling og placere dem sammen med andre varer. Det værdsætter kunderne i en travl hverdag. Det samme gør sig gældende, når vi sætter fokus på vores økologiske mejeriudvalg,” lyder det fra Thomas K. Korsgaard, der indtil for nyligt var butikschef i Thisted-butikken – og nu er ved at uddanne sig til distriktschef hos Lidl.

Lokale specialiteter hitter

Juryen fremhævede også Lidls fokus på lokale danske produkter, hvilket også er et stort fokusområde for kæden.

”Vi gør rigtig meget for at sikre, at vi har et friskt, varieret og ikke mindst lokalt udvalg af mejerivarer på hylderne. Det kan vi, fordi vi samarbejder med lokale mejerier, som fx det økologiske mejeri Øllingegaard, der står bag flere af vores produkter i mejeriserien Engvang. Dertil fører vi specialiteter fra hele Europa, som tilsammen er med til at sikre, at vi kan tilbyde vores kunder en mejeriafdeling med varer af særlig høj kvalitet,” siger Rikke Brandes, kommunikationschef i Lidl, der samtidig fremhæver, at prisen er et skulderklap til hele Lidls organisation.

Vedhæftede billeder:

1. Butikschef Thomas K. Korsgaard og mejeriansvarlig Rasmus Kloster Hansen med årets mejeripris 2016
  2. Udsnit af personalet foran mejeriafdelingen i Lidls butik på Østerbakken 71 i Thisted.

Om Mejeriprisen:

Det er første gang mejeriprisen uddeles af Landbrug & Fødevarer. Mejeriprisen hylder dagligvarekædernes arbejde for kategorien mejeri, der er en ”darling” hos de danske forbrugere.

Der var to kandidater nomineret til prisen i kategorien ”discountkæde” og to kandidater nomineret i kategorien ”supermarked”. I kategorien discount var den anden nominerede KIWI+ i Ballerup.

Læs mere om mejeriprisen på Landbrug & Fødevarers site Gode Råvarer: www.goderaavarer.dk/detailansat/mejeriprisen

• Med fokus på at levere Danmarks bedste frugt og grønt blev Lidl vinderen af Frugt- og Grøntprisen 2015 indenfor discount. Prisen uddeles af Landbrug & Fødevarer.
  • 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 104 dagligvarebutikker og flere end 2.250 medarbejdere i Danmark.
  • Med 10.000 butikker i 27 europæiske lande er Lidl en af Europas førende dagligvarekæder.
  • I marts 2016 lancerede Lidl 6 manifester for bæredygtige indkøb, som omhandler dyrevelfærd, fisk, kaffe, the, kakao og palmeolie.
  • I november 2015 fjernede Lidl, som den første discountkæde i Danmark, buræg fra hylderne i alle butikker. Målet er, at også de skjulte buræg er væk inden udgangen af 2016.
  • I april 2015 indgik Lidl en treårig partnerskabsaftale med Danske Hospitalsklovne, som samtidig gør dagligvarekæden til hovedsponsor for organisationen.
  • I september 2014 åbnede Lidl sit 40.000 m2 store klimavenlige centrallager i Køge. Den ekstra kapacitet gør det muligt for Lidl at fordoble kædens antal af butikker i Danmark. Lidl har investeret 350 millioner i det nye centrallager.
  • Lidl introducerede i foråret 2013 en sund kasselinje i alle kædens danske butikker og var dermed den første discountkæde, der helt fjernede slik og andre søde sager fra kassen. I marts 2014 udvidede Lidl tiltaget til at omfatte to kasselinjer i samtlige butikker.
  • Lidl introducerede i 2012, som den første discountkæde, bake-off konceptet med nybagt brød og kager i alle kædens danske butikker.
  • I marts 2010 introducerer Lidl elevpladser i kædens danske butikker.
  • I 2009 søsatte Lidl sine første danske TV reklamer, hvor kæden med humor gjorde op med danskernes fordomme, som eksempelvis at Lidl ingen danske varer har.
  • I 2006 indfører Lidl, som den første dagligvarekæde, et sortiment af fairtrade-produkter, som sælges under kædens eget mærke Fairglobe.
  • I et pristjek på økologiske varer foretaget af Søndagsavisen i maj 2016, blev Lidl kåret som værende billigst på økologi set i forhold til øvrige dagligvarekæder.
  • Lidl åbnede sin butik på Østerbakken 71 i Thisted den 13. november 2008.

Se mere på lidl.dk, facebook.com/lidldanmark, facebook.com/lidlfit, youtube.com/LidlDK.

Test