Lidl mindsker madspild i påsken: Donerer overskudsmad til Blå Kors

Pressemeddelelse   •   Mar 21, 2018 13:14 CET

Billedtekst: Til påske i år kan socialt udsatte danskere på Blå Kors Danmarks væresteder, institutioner og støttetilbud til familier se frem til at få ekstra meget god mad på tallerkenen. Afbilledet: Den Blå Sociale Café i Hjørring.

Påsken er lige om hjørnet, og traditionen tro fejrer mange danskere højtiden ved at hygge sig sammen omkring et bord med dejlig mad og drikke. Det gælder også familier, brugere og beboere på Blå Kors Danmarks væresteder, institutioner og støttetilbud, som Lidl denne påske støtter ved at donere overskudsmad fra udvalgte butikker landet over.

Til påske i år kan socialt udsatte danskere på Blå Kors Danmarks væresteder, institutioner og støttetilbud til familier se frem til at få god mad på tallerkenen.

Det kan de, fordi dagligvarekæden Lidl har udvidet deres samarbejde med Blå Kors Danmark, som betyder, at al overskudsmaden fra et udvalgt antal af kædens butikker bliver doneret til et godt formål. Sidst Lidl donerede overskydende mad til Blå Kors var i julen 2017, hvor maden var med til at bringe glæde til en masse mennesker.

Hos Blå Kors er generalsekretær Christian Bjerre sikker på, at overskudsmaden vil sprede ekstra glæde:

"Vi er rigtig glade for, at Lidl endnu en gang har tænkt på os. Det har stor betydning for os, at private virksomheder vil støtte vores arbejde og på den måde være med til at hjælpe nogle af dem i Danmark, som har det rigtig svært," siger han.

Den 28. og 31. marts vil personalet fra Blå Kors' væresteder, institutioner og støttetilbud for blandt andre ensomme, hjemløse, psykisk syge og misbrugere komme og hente maden hos syv af kædens butikker landet over. Planen er, at maden bliver serveret i påskedagene.

”Vi er rigtig glade for samarbejdet med Lidl. Vi har 30 familier og enlige, som får del i donationen. Det er næsten som et slags påskeæg. Det er vi meget taknemmelige for, at kunne give dem,” siger leder af Den Blå Sociale Café i Hjørring, Susanne Houmøller Jørgensen.

Mindre madspild - større påskeglæde

Via samarbejdet med Blå Kors ønsker Lidl at hjælpe socialt udsatte danskere til at få en påske med lidt ekstra god mad på bordet, og samtidig kan dagligvarekæden reducere madspildet i butikkerne:

"I Lidl har vi stor fokus på at reducere madspild i vores butikker og har en række tiltag, som hjælper kunden til at mindske deres madspild. Som et led i den indsats er vi meget glade for samarbejdet med Blå Kors op til påske om at donere overskudsvarer til glæde for socialt udsatte og deres familier. Vi håber, indsatsen kan være med til at gøre en lille forskel i en ellers hård hverdag," fortæller CSR-ansvarlig i Lidl, Lærke Skaksen.

Faktaboks:

Her kan du læse mere om, hvordan du selv kan mindske madspild: www.bit.ly/2tI8rbs

Gode råd til at mindske madspild i påsken, af stifter af Stop Spild Af Mad, Selina Juul:

1. Gør plads i køleskabet forud for påsken med en ”køleskabsbuffet-dag”.

2. Dæk bord med lidt mindre tallerkener og fade. Så er fristelsen til at øse for meget op desto mindre.

3. Opdel dine rester i køleskabet og lav en plan for hvad du kan bruge dem til, så er der større sandsynlighed for, at du får maden brugt.

Du kan læse mere om organisationen, Stop Spild Af Mad, på: www.stopspildafmad.org

• Thomas Røddik Korneliussen, pressechef Blå Kors Danmark, 26 20 20 46
  • Morten Vestberg, kommunikationschef Lidl Danmark, 76 35 01 68

• 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 110 dagligvarebutikker og flere end 2.550 medarbejdere i Danmark.