Lidl sætter 300 nye produkter på hylderne

Pressemeddelelse   •   Feb 14, 2019 06:00 CET

Lidl har siden februar 2018 løbende indført 300 nye produkter i butikkerne og er nu oppe på ca. 2.100 produkter fast på hylderne.

Lidl tilføjer 300 nye produkter til varesortimentet*. Med udvidelsen styrker Lidl sortimentet yderligere og gør det endnu nemmere for kunderne at gøre hele ugens indkøb i Lidls butikker, lyder det fra dagligvarekæden. Vi ser en tendens i dagligvarebranchen på, at discountbutikkerne og supermarkederne nærmer sig hinanden på flere parametre, og det kommer kunderne til gode, fortæller detailekspert, Dorte Wimmer.

”Større udvalg. Små priser. Endnu mere til dig”. Sådan er overskriften for dagligvarekæden Lidls seneste udvidelse af varesortimentet med 300 nye produkter, så sortimentet nu tæller ca. 2.100 varer fast på hylderne. Tilføjelsen af de nye produkter sker som led i Lidls vision om at blive danskernes foretrukne indkøbssted. Det indebærer blandt andet, at kunderne kan gøre hele deres ugentlige indkøb i Lidl – et budskab, som Lidl gerne vil have bredt endnu mere ud, forklarer CCO fra Lidl, Mikko Forsström:

”Vi har udvidet vores sortiment for at understrege, at kunderne altid kan få et bredt udvalg i vores butikker. Det skal ikke gøre en forskel, om man foretrækker økologi, gourmet eller den billigste vare – eller gerne vil have produkter, der opfylder alle tre kriterier. Det er muligt for alle at gøre hele sit indkøb i Lidl, og med de nye tilføjelser er der endnu flere kvalitetsprodukter at vælge imellem for kunderne”, siger han og uddyber:

”Vi ved, at mange nye kunder bliver overraskede over vores vareudvalg og ofte ender med at putte mere i kurven end planlagt, fordi de ikke regnede med, at de rent faktisk kunne få det hele i Lidl”.

I øjeblikket er der stor innovationsvilje i branchen, og kampen om kurven er intensiveret. Grænserne mellem formaterne bliver mere utydelige, og intet er helligt i kampen om kurven. Det fortæller detailekspert og direktør i Retail Institute Scandinavia, Dorte Wimmer:

Der er et skifte i gang i dagligvarebranchen, hvor formaterne udvikles i nye retninger end tidligere”, siger hun.

Private labels i fremgang

De nye varer i Lidl er løbende tilføjet til sortimentet fra februar i 2018 og frem til nu og omfatter vidt forskellige produkter fra alle kategorier i varesortimentet, fx økologisk babymad fra Lidls egen baby- og børneserie Lupilu, opvaskemiddel med Svanemærket og Astma-Allergi Danmarks Blå Krans, græsk yoghurt med smag, skyr med havre og bær, nye pålægsvarianter, bæredygtighedscertificeret fisk og nye kvalitetsvine fra nogle af de største vinlande i verden. Mange af produkterne er desuden fra Lidls egne private label-mærker, som fx gourmetserien WH, kødmærket Vilstrupgård og mejerimærket Milbona, mens andre produkter er kendte, danske mærkevarer i form af blandt andet Tulip Bacon, Den originale 3-Stjernet salami, Toms Guldkarameller og mejeriprodukter fra Arla.

Det er ikke tilfældigt, siger Mikko Forsström:

”I Lidl vil vi redefinere dansk discount, og det gør vi ved altid at tilbyde kunderne den bedste kvalitet til den bedste pris og ved fortsat at hæve barren for kvalitet gennem vores private label-produktserier. Vi har over de sidste år også oplevet en stigende interesse for vores egne mærker, både de danske og dem, der introducerer specialiteter fra mange steder i verden”.

Dorte Wimmer bekræfter betydningen af private label-produkter:

”Private labels bliver i højere og højere grad brugt til positionering af kæderne i kampen om kunderne”.

Lidl lancerer tilføjelserne til sortimentet med fire nye reklamefilm. Filmene har fokus på henholdsvis en børnefamilie, en kvalitetsbevidst familie, en familie, der er fuld af fordomme om Lidl, samt en økologibevidst familie. Alle familier udfordres til at handle ind en hel uge i Lidl. De fire reklamefilm sættes i rotation i takt med, at de sidste nye produkter lander på hylderne i kædens 117 butikker landet over.

* De 300 nye produkter er løbende tilføjet til sortimentet fra februar 2018 og frem til d. 17. februar 2019.

• 117 butikker
  • Ca. 2.100 produkter i fast sortiment
  • 30+ produkter, der har vundet bedst-i-test eller god-i-test priser
  • 15 procent økologiske varer*
  • 25 procent varer har ansvarlige mærker (fx Økologi, MSC, ASC, Svanemærket, Fairtrade, Fairtrade kakaoprogram, UTZ, Rainforest Alliance, Astma-Allergi Danmark, Laktosefri, Glutenfri, Nøglehulsmærket)*
  • I 2018 vandt Lidl kategorierne ”Produktkvalitet”, ”Værdi for pengene” og ”Tillid” i Loyalty Groups markedsundersøgelse, BrancheIndex 2018, for dagligvarer
  • I 2018 vandt Lidl i Skive Landbrug & Fødevarers ”Mejeripris” indenfor discount
  • I 2017 vandt Lidl i Thisted Landbrug & Fødevarers ”Frugt- og grøntpris” indenfor discount
  • I 2016 vandt Lidl i Thisted Landbrug & Fødevarers ”Mejeripris” indenfor discount
  • I 2015 vandt Lidl på Bondovej i Odense Landbrug & Fødevarers ”Frugt- og grøntpris” indenfor discount
  • Alle Lidls butikker får leveret frisk frugt og grønt alle ugens syv dage
  • I Lidl finder man et stort udvalg af danske varer, og kæden har et tæt samarbejde med mange danske avlere
  • Alle Lidls butikker byder på et stort udvalg af årstidens sæsonaktuelle frugt og grønt
  • Lidl gennemfører omfattende kvalitetskontrol fra mark til butik og har 100 % kontrol over forsyningskæden
  • I Lidls butikker finder man specielle egnsprodukter inden for mejeri – både danske og europæiske specialiteter
  • I Lidls butikker er der fokus på madspild, hvilket betyder, at udvalgt frugt og grønt bliver nedsat med 30 % før lukketid, ligesom mejeriprodukter bliver nedsat med 30 % to, fire eller seks dage (alt efter produkt), inden de udløber. Derudover sælges frugt og grønt til styk- eller kilopris.

*Lidl Profilbrochure 2018. Kan læses på www.lidl.dk