Lindab leverer solidt årsregnskab

Efter et år med øget omsætning, stabil bundlinje og investeringer i fremtidig vækst kommer Lindab i Danmark ud af 2017 med et solidt resultat. Omsætningen lød på 830 millioner, mens indtjening lå på 36 millioner. Ambitionen er at indtage rollen som leverandør til fremtidens bæredygtige byggerier, og derfor opruster Lindab både i forhold til produktudvikling, produktion og kompetente medarbejdere.

Lindab A/S har netop offentliggjort årsregnskabet for 2017, der viser øget omsætning, en stabil bundlinje og styrket fokus på markedets behov. I årsregnskabet kaldes resultatet tilfredsstillende.

”Årsregnskabet er positivt, og vi har leveret et solidt resultat. Bundlinjen er knap fulgt med den stigende omsætning, og det skyldes primært de højere råvarepriser og en række strategiske investeringer i produktion og produktudvikling i Danmark. Produktivitet og moderne produktionsmetoder er nødvendige for at sikre kundens succes,” siger Mette Brøndum, administrerende direktør i Lindab A/S.

Imødekommer branchens behov
Lindab har fokus på at imødekomme kundernes ønsker til skræddersyede løsninger og en høj leveringssikkerhed.

”En stigende del af vores ordrer er skræddersyede løsninger til det enkelte projekt, hvor det giver en langt større fleksibilitet at have rådgivning, udvikling og produktion samlet. Samtidig er det en helt grundlæggende forudsætning i byggebranchen, at planer og ordrer ændrer sig. Det kan vi håndtere hurtigst og mest effektivt med produktion i Danmark,” siger Mette Brøndum.

Bæredygtig udvikling baner vejen
Lindab har ambitioner om at indtage rollen som leverandør til fremtidens bæredygtige byggerier. Den målsætning stiller store krav til produktudvikling og medarbejdernes faglighed.

”Vi arbejder målrettet med at forbedre vores produkter og processer for at kunne levere til fremtidens bæredygtige byggerier. Vi arbejder selvfølgelig med bæredygtige løsninger af miljømæssige hensyn, men vi gør det også, fordi vi ved, at det skaber værdi for vores kunder,” siger Mette Brøndum og fortsætter:

”Vores kanalsystem Lindab Safe modtog som de første på markedet en Eurovent-certificering i højeste tæthedsklasse tidligere i år. Den høje tæthed betyder ikke bare et mindre energiforbrug til gavn for miljøet, men giver også økonomiske besparelser for vores kunder.”

Med det store fokus på skræddersyede løsninger, rådgivning og produktudvikling til bæredygtige byggerier kommer også et stort behov for at tiltrække og udvikle kompetente medarbejdere.

Ingen virksomhed er bedre end medarbejderne
For en virksomhed som Lindab, der beskæftiger medarbejdere inden for analyse og produktudvikling, produktion, salg og teknisk rådgivning på 7 adresser i Danmark er behovet for en stærk virksomhedskultur stort. Derfor arbejder man hos Lindab løbende med at forblive en attraktiv arbejdsplads.

”Gode produkter gør det ikke alene. Virksomheden er medarbejderne, og vi ønsker at være en attraktiv arbejdsplads, der både kan tiltrække og udvikle samt fastholde dygtige medarbejdere. Derfor har vi i mange år arbejdet målrettet og systematisk med trivsel og medarbejdertilfredshed for at blive en endnu bedre arbejdsplads med plads til faglige udfordringer og personlig udvikling,” fortæller Mette Brøndum.

Lindab A/S blev i 2017 kåret af Great Place to Work som én blandt landets bedste arbejdspladser.

Stærk start på 2018
Lindab er kommet godt fra start i første kvartal af 2018, hvor det strategiske fokus på nærhed og aktiviteter med værdi for kunden har vist sig at være en god investering.

”Vi er kommet stærkt fra start i 2018, hvor en række tendenser fra 2017 er fortsat. Efterspørgslen på rekt-kanaler er markant, men fordi vi har produktion flere steder i landet og mange nærværende og kompetente medarbejdere kan vi fortsat rådgive og levere til tiden. Samtidig oplever vi også en stor interessere fra udlandet for vores UltraLink-målesystem, der er udviklet i Danmark. Generelt bliver vi bekræftet i, at nærheden til kunderne er den rette vej,” siger Mette Brøndum.

Koncernen havde en nettoomsætning på SEK 7.849 mio i 2016 og er etableret i 32 lande med ca. 5.100 ansatte. Hovedmarkedet er erhvervsbyggeri som tegner sig for 80% af omsætningen, mens privatkunder tegner sig for 20% af omsætningen. I løbet af 2016 udgjorde det nordiske marked 47%, CEE/CIS 17% (Central- og Østeuropa samt andre tidligere sovjetrepublikker), Vesteuropa 33% og andre markeder udgjorde 3% af det samlede salg.

Ventilation:Vi producerer kanalsystemer med tilbehør og løsninger til ventilation samt opvarmning og køling til styring af indeklima.

Byggekomponenter: Alle vores produkter og systemer er af tyndpladestål. Vi producerer tagrender, tag- og vægbeklædning, garageporte og stålprofiler til væg-, tag- og bjælkekonstruktioner.

Mette Brøndum

Director of Region West Europe, Group Management Salgsregion Vesteuropa +45 73 99 73 50
Heino Wolter Juhl

Adm. direktør, Lindab A/S +45 73 23 23 10
Thomas Skjøth Eriksen

Pressekontakt Marketing Projektleder, Lindab A/S +45 73 99 73 35

Relateret materiale

Lindab er en international koncern som udvikler, fremstiller, markedsfører og distribuerer produkter og systemløsninger, til forenkling af byggeri og forbedring af indeklima.

Lindab er leverandør til byggebranchen. Produkterne er kendetegnende ved deres høje kvalitet, enkle at montere, energieffektive, miljøvenlige samt at de leveres med et højt niveau af service. Vi producerer ventilationskanalsystemer, tilbehør og løsninger til ventilation og styring af indeklima, tagrender, tag- og vægbeklædning, garage- og industriporte samt stålprofiler til væg-, tag- og bjælkekonstruktioner. Alle produkter er lavet af tyndpladestål. Lindab er en international koncern etableret i 20 lande med ca. 5.000 ansatte. I Danmark er der 525 medarbejdere. Koncernen havde i 2022 en nettoomsætning på SEK 12,366 mio.