MAN Lion’s Coach vinder “Coach of the Year 2020”

Internationale fagjournalister fra 22 lande har valgt den nye MAN Lion’s Coach til “Coach of the Year 2020”.

Juryen blev begejstret for bussens karakteristiske MAN-design og af et koncept, hvor komfort og pålidelighed bliver kombineret med omkostningseffektivitet,

• Prisoverrækkelsen fandt sted på den netop afholdebusmesse ”Busworld 2019” i Bruxelles
  • MAN Truck & Bus fik tildelt prisen af “Bus and Coach of the Year”-juryen for tiende gang.

Succes! Den nye MAN Lion’s Coach vandt den eftertragtede pris “Coach of the Year 2020”, to år efter dens officielle lancering. Prisen blev tildelt ved et Award show på åbningsceremonien af ”Busworld 2019”. De 22 europæiske fagjournalister var især imponeret over det overordnede koncept omkring MAN Lion’s Coach. “Coach of the Year”-prisen betragtes som den vigtigste internationale pris på coach-markedet, og er blevet tildelt i tre årtier.

Joachim Drees, Administrerende direktør for MAN Truck & Bus SE, sagde: “Vi er ekstremt stolte over, at vores nye MAN Lion’s Coach imponerede juryen og vandt denne eftertragtede pris. Anerkendelsen “Coach of the Year” er et perfekt bevis på de mange års engagement og hårdt arbejde, som hele teamet har udvist. De har arbejdet ihærdigt både i busafdelingen og på tværs af afdelingerne for at udvikle et fremragende køretøj og bringe det succesfuldt på markedet. Denne juryafstemning viser tydeligt, at vi har opnået noget specielt med vores Lion’s Coach.”

I begyndelsen af september inviterede de 22 juryeksperter fem busproducenter fra Europa til at deltage i Coach Euro Testen i Sibiu, Rumænien. Efter en uges omfattende tests, adskillige prøvekørsler og intensive tekniske diskussioner besluttede juryen at MAN Lion’s Coach var en sikker vinder af “Coach of the Year 2020”. Den internationale jury var især imponeret over bussens sammenhængende koncept, der kombinerer omkostningseffektivitet, komfort og praktik, med nyskabende teknologi og et moderne design. Juryen blev også begejstret over den høje kvalitet omkring chaufførens arbejdsplads. Derudover blev den nye højtydende og utroligt effektive drivlinje nævnt. Den smarte integration af kørestolsliften over forakslen var også på tale. Placeringen skaber større fleksibilitet i forhold til, hvordan bussen bruges, og begrænser dermed ikke størrelsen på bagagerummet.

Som Rudi Kuchta, Head of Product & Sales Bus and Speaker Business Unit Bus, siger: “Denne pris markerer MAN Lion’s Coach, som et pålideligt og omkostningseffektivt køretøj, der gør det lettere for busoperatørerne. Dette værdsættes af både kunderne og eksperterne. Den nye Lion’s Coach har øget sin markedsandel i Europa siden lanceringen og fået tildelt flere præmier. Der er gode grunde til, at Lion’s Coach er MANs mest dekorerede bus model, og at flere tophold som FC Bayern München, Paris Saint-German og det tyske fodboldlandshold vælger den som spillerbus. Det er en stor ære at vinde den internationale pris “Coach of the Year”og vi er virkelig begejstret.”

Mærket med løven: MAN Lion’s Coach

Den nye MAN Lion’s Coach blev afsløret for omverdenen på Busworld 2017 i Kortrijk. Siden dens debut, har bussens front, bagende og sider vist MANs nye karakteristiske design, der giver den et moderne, men tidløst udseende. Lion’s Coach kan fås i fire længder: 12,101 mm og 13,091 mm som en 2-akslet bus, og 13,361 mm og 13,901 mm som en 3-akslet bus. Dens seks ekstra sæder sammenlignet med 12 m versionen gør den 13 m 2-akslede bus, der blev præsenteret på Coach Euro Test, til et særdeles attraktivt valg ud fra et økonomisk synspunkt. Dens maksimale tilladte totalvægt på op til 19,5 tons bidrager også til fleksibilitet. Den valgfrie kørestolslift spiller en vigtig rolle i opnåelsen af en ideel fordeling af akselbelastningen. I denne version sidder den over forakslen, og dermed aflaster bagakslen, og samtidigt begrænses bagagerummet ikke. Med undtagelse af toilettet har de nye MAN Lion’s Coach modeller, der har fået tildelt tre stjerner på det tyske sædesystem, med plads til maksimalt 53, 57, 59 eller 63 passagerer. Baggagerummet har en volumen på mellem 11,7 og 14,3 m3 afhængig af modellen. Den prisvindende model tilbyder den perfekte løsning til alle slags behov grundet dens mange forskellige konfigurationer.

Et blik under motorhjelmen viser, at MAN Lion’s Coach er mere økonomisk end nogensinde. Den optimerede Euro 6 drivelinje byder på masser af fordele, herunder et udvidet akselforhold i=2.73 og øget effekt (en stigning på 30 hk og 300 Nm sammenlignet med dens forgænger). Den automatiske gearkasse MAN TipMatic Coach, er installeret som standard i modeller med 470 hk (346 kW) og derover, og er opsat efter MANs nye gearskiftestrategi, der passer perfekt til D26 motorerne. Måden, hvorpå komponenterne arbejder sammen i den nye drivlinje, gør især køretøjet effektivt - faktisk har TÜV Bavaria for nyligt certificeret, at MAN Lion’s coach er i stand til at køre 100 km på kun 19,4 liter brændstof, hvilket er særligt imponerende.

Lion’s Coach skiller sig ud med innovative sikkerhedsløsninger til chaufføren, passagerene og andre trafikanter – dette inkluderer OptiView. Det første spejlsystem til busser, der er udskiftet med kameraer, og som blev præsenteret til Coach Euro Test. Kameraer på begge sider af køretøjet giver realtidsafbildning på to skærme, der nemt kan ses af chaufføren, og sikrer, at der ikke er nogen blinde vinkler for chaufføren. De nye køre- og manøvreringssystemer, som MAN introducerer i 2020, både ab fabrik og som eftermontering, sikrer en endnu større grad af sikkerhed. Et manøvreringsassistentsystem med aktive advarselssignaler og et fodgængergenkendelsessystem, en hastighedsgrænsevisning og et automatisk vejskiltegenkendelsessystem sætter nye standarder, når det gælder sikkerhed. Den nye PCV (Premium Comfort Valve) støddæmper teknologi og en optimeret køretøjskonfiguration leverer forbedret kørselskomfort, handling og højere sikkerhedsforbehold.

Lion’s Coach mange kunder drager også fordel af alt det gode, som digitaliseringen bringer. MAN DigitalServices er nu tilgængelige for alle MAN busser, hvilket gør det nemmere for operatørerne. Disse services kræver en RIO Box, der er installeret som standard siden oktober 2019. De nye digitale services hjælper med at holde styr på og optimere alle omkostningsfaktorer, der har indflydelse på de samlede omkostninger ved køretøjet – starter med optimal ruteplanlægning og hele vejen til vedligeholdelsesstyring. Dette resulterer i mere omkostningseffektiv og mere pålidelig flådestyring for buskunderne.

Kunderne tilbydes maksimal mobilitet, da den nye MAN oppetidsgaranti sikrer fleksibel, europæisk mobilitet, hvis noget går galt. Lion’s Coach kunder drager fordel af den bedst mulige tilgængelighed af deres køretøj såvel som økonomisk sikkerhed, hvis der opstår økonomiske tab. I tilfælde af et teknisk sammenbrud, vil køretøjet blive serviceret direkte på stedet, og vil kunne fortsætte på turen med det samme; hvis det ikke er muligt, vil bussen blive transporteret sikkert til nærmeste MAN værksted og blive repareret hurtigst muligt. Hvis det ikke er muligt at reparere køretøjet samme dag, som sammenbruddet er sket, vil oppetidsgarantien give en økonomisk kompensation.

Alle disse faktorer gør MAN Lion’s Coach ekstremt attraktiv, effektiv og et pålideligt køretøj. Den byder på innovative sikkerhedsfunktioner, forbundet i et digital netværk og kan bruges i en række applikationer og forenkling af busoperatørernes forretning.

Juryen har fokus på praktiske detaljer

Siden 1989 har en international ekspertjury tildelt titlerne “Årets bus” og “Årets coach” til forskellige typer busser. I denne konkurrence fokuserer de europæiske journalister primært på bussernes praktiske detaljer og på designet af køretøjerne. Denne nye pris til MAN Lion’s Coach betyder, at MAN Truck & Bus stolt har løftet trofæet for sine busmærker MAN og NEOPLAN ti gange – fem gange for titlen som “Coach of the Year” (2020, 2006, 2004, 2000, 1994) og fem gange for titlen som “Bus of the Year” (2015, 2005, 1999, 1995, 1990).

• man bus
  • man lion’s intercity
  • man lion's coach
  • neoplan

MAN er en af verdens førende producenter af erhvervskøretøjer. MAN Truck & Bus Danmark A/S er et datterselskab i MAN koncernen og en del af Traton Group. Det danske selskab beskæftiger 220 medarbejdere, som varetager salget og serviceringen af lastbiler og busser i Danmark. De 220 medarbejdere er fordelt på hovedkontoret i Storkøbenhavn og fem filialer.