Mazda MX-30

MAZDA MX-30 – ELEKTRISK VERDENSPREMIERE I TOKYO

Mazda har netop afsløret sin nye elbil på Tokyo Motor Show. Elbilen er navngivet Mazda MX-30 og er Mazdas første, serieproducerede elbil. Den kan allerede nu forudbestilles i en særligt veludstyret First Edition-udgave på www.mazda.dk mod et depositum på 7.500 kr og til levering i 2. halvår af 2020. Mazda MX-30 ”First Edition” er prissat til 253.000 kr. inkl. levering. Priserne på det almindelige modelprogram offentliggøres først senere.

Mazda MX-30 skal ses som endnu et resultat af Mazdas flerstrengede strategi for at reducere emissioner – en strategi, der tidligere har ført til udviklingen af den nye, innovative Skyactiv-X-benzinmotor. MX-30 er udviklet med særlig fokus på elbilkøbere, der ikke vil give afkald på det dynamiske design og den køreglæde, der er kendetegnende for enhver Mazda.

Til MX-30 har Mazda valgt et batteri, der giver den en rækkevidde på ca. 200 km efter WLTP-normen, hvilket langt overstiger de 48 km, en gennemsnitlig europæisk bilist tilbagelægger hver dag[1]. Dermed kan en Mazda MX-30 fungere som primær bil i mange husstande eller som familiens bil nr. 2.

Under temaet “Human Modern” har Mazda skabt et originalt design, der er baseret på den prisvindende designstrategi “Kodo – Soul of Motion”, men er trukket i en ny og mere futuristisk retning.

En formgivning med et reduceret antal linjer og kanter er sammen med en coupé-agtig taglinje med til at give Mazdas elbil et elegant udseende. Det er et indtryk, der yderligere forstærkes af de unikke ”freestyle”-døre, der takket være en stor åbningsvinkel giver let adgang til både for- og bagsæder.

Indvendigt er der skabt en luftig atmosfære blandt andet ved hjælp af en ”svævende” midterkonsol. Mazda har specialt til MX-30 udviklet bæredygtige, miljøvenlige materialer til interiøret uden at gå på kompromis med hverken komfort eller kvalitet. Meget af læderet er erstattet af et vegansk alternativ, og miljøvenligt forarbejdet kork pryder midterkonsollen.

Som enhver anden Mazda belønner MX-30 sin fører med en meget naturlig respons på input via rattet, speederen og bremsepedalen. På den måde føles MX-30 meget som en Mazda med benzin- eller dieselmotor. Et af midlerne til at opnå dette er batteriet, der er integreret i karrosseristrukturen på en måde, så den generelle karrosseristivhed øges. Derudover har Mazda tænkt på, at lyden har betydning for førerens oplevelse af accelerationen og hastigheden. Derfor har Mazda elektronisk skabt et diskret lydbillede inde i bilen, der varierer alt efter, hvordan speederen betjenes.

Specifikationer*

Karrosseritype SUV
Antal siddepladser 5
Længde × bredde × højde 4.395 mm × 1.795 mm × 1.570 mm
Akselafstand 2.655 mm
Forhjulsophæng MacPherson
Baghjulsophæng Torsionsbagaksel
Styretøj Tandstang
Bremser (for/bag /kontrol) Ventilerede skiver / skiver / regenerative bremser
Dækdimension 215/55R18
Batteri Type Lithium-ion batteri
Celler Prismatic
Kølesystem Væskekølet
Batterikapacitet 35,5 kWh
Opladning DC CCS
AC Maks. 6,6 kW

*Alle værdier er foreløbige

[1]På vegne af Mazda har Ipsos MORI foretaget en online-undersøgelse blandt 12.072 bilister fra forskellige europæiske lande i marts 2019 (UK, Østrig, Belgien, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Norge, Polen, Spanien, Sverige og Schweiz).

Mazda blev grundlagt i 1920 i Japan og er et multinationalt selskab påvirket af forskellige kulturer men med stor respekt for sin japanske arv. Hos Mazda tror vi på, at man skal udfordre konventionerne for at gøre ting bedre. Den måde at tænke på har ført os til udviklingen af banebrydende tekniske løsninger og biler, som er smukke, inspirerende og ikke mindst sjove at køre i.

Jannik Olsen

Pressekontakt PR Manager +45 26 31 88 37