Mazda3 og CX-30 opdateres

Mazda3 og CX-30 opdateres

• Nyt modelprogram med opdaterede benzinmotorer
  • Længere på literen og flere kræfter
  • Mazda3 fra 245.000 kr., Mazda CX-30 fra 260.000 kr.

I forbindelse med overgangen til det nye modelår 2021 introducerer Mazda nu den første opdatering af både Mazda3 og Mazda CX-30, der har samme tekniske basis men hver deres unikke karakter. Mazda3 fås som sportslig 5-dørs hatchback og elegant 4-dørs sedan, mens Mazda CX-30 er en crossover SUV med lidt højere siddeposition.

Mazda har ikke fundet anledning til at ændre på designet, der stadig står skarpt, men indfører i stedet et let ændret modelprogram og en række tekniske ændringer.

Modelprogrammet ændres ved, at dieselmodellerne udgår, og de tekniske ændringer betyder blandt andet, at benzinversionerne kører længere på literen – ikke mindst med den avancerede Skyactiv-X-benzinmotor, der udnytter fordelene ved kompressionstænding som i en dieselmotor.

Ingen motor under 150 hk

Mazda3 og CX-30 kan ikke længere bestilles med den dieselmotor, der med sine 116 hk hidtil har været laveste ydelsestrin. Det betyder, at motorprogrammet fremover starter med den 150 hk stærke 2.0-liters Skyactiv-G benzinmotor, der i nyeste version har en forbedret brændstoføkonomi, uden at det går ud over præstationerne. Mazda3 med denne motor kører nu op til 18,5 km/l mod før 17,2 km/l efter WLTP-normen. Tilsvarende kører en CX-30 op til 16,9 km/l med denne motor mod før 16,1 km/l.

Skyactiv-X både stærkere og mere økonomisk

Alternativet til Skyactiv-G med 150 hk er Mazdas mest avancerede benzinmotor, Skyactiv-X, der kører på benzin men udnytter fordelene ved kompressionstænding som i en dieselmotor. I sin nyeste version yder den 186 hk og har 240 Nm, hvilket er henholdsvis 6 hk og 16 Nm mere end før. Samtidig er brændstoføkonomien forbedret, så den mest økonomiske variant af Mazda3 Skyactiv-X nu kører 19,6 km/l efter WLTP-normen mod før 17,9 km/l. For Mazda CX-30 er tallene 17,9 km/l mod før 16,9 km/l.

Kort fortalt er det lykkedes Mazda at udvide området, hvor motoren kører med ekstremt effektiv forbrænding. Det er blandt andet sket ved at justere kompressionsforholdet, optimere motorstyringen og montere stempler med en anden udformning. En velkommen bieffekt er, at det ændrer på oplevelsen af, hvordan motoren trækker og hvor hurtigt den reagerer på input ved lave og mellemhøje omdrejninger.

Veludstyret til priser fra 245.000 kr.

Det er ikke kun hvad angår motorkraften, at Mazda3 og CX-30 har et højt bundniveau. Også udstyrsmæssigt har de en særposition på markedet. Mazda opererer fortsat ikke med en decideret indstigningsmodel med lavt udstyrsniveau, og man får derfor allerede fra laveste udstyrsvariant udstyr som adaptiv fartpilot, head up-display i forruden, navigation, LED-forlygter og et meget omfattende sikkerhedsudstyr.

Det er også i det perspektiv, man skal se startprisen på det opdaterede modelprogram. En Mazda3 hatchback eller sedan Skyactiv-G 2.0 med 150 hk, manuelt gear og Sense-udstyr koster fremover fra 245.000 kr., mens den tilsvarende Mazda CX-30 koster fra 260.000 kr.

Merprisen for Sky-udstyret er i begge tilfælde 20.000 kr., og for yderligere 25.000 kr. får man adgang til det mest eksklusive udstyrsniveau, Cosmo. 25.000 kr. er også merprisen, hvis man ønsker en 6-trins automatisk gearkasse i stedet for den manuelle.

Attraktiv privatleasing

Mazda tilbyder også privatleasing af Mazda3 og CX-30 til meget attraktive priser. Tager man udgangspunkt i en førstegangsydelse på 14.995 kr. og 15.000 km om året, kan man eksempelvis lease en Mazda3 Skyactiv-G 150 hk med Sky-udstyr og manuel gearkasse for 3.095 kr. om måneden. Mazda CX-30 med samme motor og udstyr kan man lease for 3.395 kr. om måneden.

Emner

Mazda blev grundlagt i 1920 i Japan og er et multinationalt selskab påvirket af forskellige kulturer men med stor respekt for sin japanske arv. Hos Mazda tror vi på, at man skal udfordre konventionerne for at gøre ting bedre. Den måde at tænke på har ført os til udviklingen af banebrydende tekniske løsninger og biler, som er smukke, inspirerende og ikke mindst sjove at køre i.

Jannik Olsen

Pressekontakt PR Manager +45 26 31 88 37