Større frihed for diabetespatienter: Stort diabetesstudie viser lovende resultater

'JOURNAL OF THE AMERICAN MEDICAL ASSOCIATION' OFFENTLIGGØR RESULTATER FRA MEDTRONICS HOVEDFORSØG MED HYBRID CLOSED LOOP-SYSTEM

DUBLIN - 15. september 2016 - Medtronic plc (NYSE:MDT), verdens førende medikovirksomhed, meddelte i dag, at resultaterne af virksomhedens hovedforsøg med Hybrid Closed Loop-systemet er offentliggjort i Journal of the American Medical Association (JAMA). Dataene præsenterede systemets sikkerhed og viste, at patienter, der modtager behandlingen, oplevede færre tilfælde af lavt blodsukker og længere tid i det optimale niveau. Samtidig var de mindre udsatte for hypoglykæmi og hyperglykæmi, og HbA1c var reduceret sammenlignet med baseline-data or pumper med sensorer.[1] Dataene blev samtidig præsenteret på den 52. udgave af den europæiske diabeteskongres EASD (European Association for the Study of Diabetes) i München i Tyskland.

"Dette store kliniske studie (et såkaldt at-home study) viste, at deltagere med Medtronics Hybrid Closed Loop-system oplevede en forbedring i styringen af blodsukkerniveauet uden påvisning af sikkerhedsrisici. I løbet af studiet var der ingen tilfælde af alvorlig hypoglykæmi eller ketoacidose hos patienter med type 1 diabetes, som modtog behandlingen", fortæller Richard M. Bergenstal, M.D., hovedinvestigator for forsøget og Executive Director for International Diabetes Center i Minneapolis, USA. "Dataene er overbevisende og viser, at systemets evne til at automatisere insulindoseringen 24 timer i døgnet har potentiale til at påvirke patienternes liv på en meget betydningsfuld måde - særligt om natten, hvor det er sværest at opretholde de optimale blodsukkerniveauer."[[ii]]

Medtronics Hybrid Closed Loop-forsøg er det første kliniske studie i USA med closed loop-teknologi og samtidig det største og længstvarende studie med closed loop, idet der indgik mere end 12.000 dage i evalueringen. Systemet er designet til at automatisere den basale insulintilførsel med det formål at maksimere tiden, hvor blodsukkerniveauet er på et sundt niveau døgnet rundt. Forsøget var et multicenterforsøg, der inkluderede 124 personer med type 1 diabetes ≥ 14 år og fordelt på 10 centre (ni i USA og ét i Israel). Deltagerne skulle oplyse deres indtag af kulhydrater og motion og regelmæssigt kalibrere sensoren.

"Vi er tilfredse med det fremskridt, vi har gjort inden for automatisering af basal insulintilførsel, og at hvert nyt fremskridt i vores trinvise tilgang resulterer i stigende automatisering og større sindsro ved at bidrage til at forenkle håndteringen af diabetes", sagde Alejandro Galindo, President for diabetesenheden Intensive Insulin Management hos Medtronic. "Vi fokuserer på at udvikle meningsfulde løsninger som denne, der giver mennesker med diabetes større frihed og et bedre helbred, så både patienter og sundhedspersonale skal bruge mindre tid på at kontrollere sygdommen og mere tid på at nyde en problemfri hverdag."

Medtronic indsendte i juni 2016 en ansøgning for Hybrid Closed Loop-systemet til den amerikanske fødevare- og lægemiddelstyrelse (FDA) med henblik på evaluering af systemets sikkerhed og effektivitet. Systemet er på forsøgsstadiet og ikke godkendt til kommercielt salg noget sted i verden.

Om Diabetes Group hos Medtronic (www.medtronicdiabetes.com)

Medtronic samarbejder med verdenssamfundet for at ændre måden, hvorpå mennesker håndterer diabetes. Virksomheden stræber efter at transformere diabetesbehandlingen ved at udvide adgangen, integrere behandlingen og forbedre resultaterne, så personer, der lever med diabetes, kan få større frihed og bedre sundhed.

Medtronic plc (www.medtronic.com) har hovedsæde i Dublin, Irland, og er blandt verdens førende virksomheder inden for medikoteknologi, medicinske ydelser og løsninger til smertelindring, helbredelse og livsforlængelse for millioner af mennesker verden over. Medtronic har over 88.000 medarbejdere på verdensplan, som betjener læger, hospitaler og patienter i ca. 160 lande. Virksomheden har fokus på at samarbejde med interessenter over hele verden om at drive sundhedsplejen Further, Together.

Alle udsagn om fremtidige forhold er med forbehold for risiko og usikkerhed, som blandt andre er beskrevet i Medtronics årsrapporter, som er deponeret hos Securities and Exchange Commission. Faktiske resultater kan afvige væsentligt fra forventede resultater.

-slut-

[1] Bergenstal RM, Garg S, Weinzimer SA, et al. Safety of a hybrid closed-loop insulin delivery system in patients with type 1 diabetes. JAMA. Offentliggjort online forud for den trykte version den 15. september 2016 på jama.com ( Online First).

[[ii]]Bergenstal RM, Garg S, Weinzimer SA, et al. Safety of a hybrid closed-loop insulin delivery system in patients with type 1 diabetes. JAMA. Offentliggjort online forud for den trykte version den 15. september 2016 på jama.com ( Online First).

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• diabetes

Medtronic er globalt førende inden for medicinsk teknologi, der lindrer smerte, genopretter sundhed og forlænger livet for millioner af mennesker over hele verden. Med dybe rødder i behandlingen af hjertesygdomme, tilbyder Medtronic i dag en bred vifte af produkter og behandlinger – hvert sekund bliver to liv forbedret med en Medtronic produkt eller terapi.