Mercedes-Benz Actros er ‘Truck of the Year 2020’

Mercedes-Benz Actros er ‘Truck of the Year 2020’

Den ny Mercedes-Benz Actros vinder titlen som ‘Truck of the Year 2020. En begejstret jury fremhæver blandt andet avanceret teknologi, der sætter nye standarder inden for sikkerhed, komfort og brændstoføkonomi.

Formanden for International Truck of the Year, Gianenrico Griffini udtaler: ”Med introduktionen af den ny Actros har Mercedes-Benz leveret en førsteklasses lastbil, som baner vejen mod udvikling af fremtidens selvkørende lastbiler.”

Juryen fremhævede især introduktionen af MirrorCam-systemet, som erstatter de traditionelle udvendige sidespejle og effektivt hjælper chaufføren under manøvrering, sving og vognbaneskift. Desuden forbedrer MirrorCam ikke kun det generelle udsyn, men også lastbilens aerodynamik. Og hos Mercedes-Benz Truck i Danmark er begejstringen over kåringen til at få øje på:

”Vi er meget stolte af, at den ny Actros har vundet titlen som ‘Truck of the Year 2020’. Vi har lagt utroligt mange kræfter i at udvikle en lastbil, der for alvor sætter chaufføren i centrum, og derfor er det naturligvis en stor tilfredsstillelse at modtage den anerkendelse, som prisen repræsenterer,” siger salgschef for Mercedes-Benz Trucks i Danmark, Mick Steenbøl.

Førsteklasses komfort og sikkerhed

Foruden det revolutionerende MirrorCam-system fremhævede IToY-journalisterne desuden de udvidede funktioner i den nye Actros’ Predictive Powertrain Control (PPC)-system samt det totalt digitale Multimedia Cockpit, som erstatter det konventionelle instrumentpanel. PPC kan nu også bruges til at tilpasse hastigheden på snoede veje og i sving, hvilket både sparer brændstof og letter chaufførens arbejde mærkbart – særligt i mørke og på veje, som chaufføren ikke kender på forhånd. Sikkerheden for den øvrige trafik er desuden hævet mærkbart takket være den opdaterede aktive bremseassistent Active Brake Assist (ABA 5), der er i stand til automatisk at bringe lastbilen til fuldt stop i nødssituationer.

Læs mere om den ny Actros her.