Midttrafik byder velkommen til Letbanen

Midttrafiks kunder kan glæde sig til, at de fra 24. september kan vælge Letbanen, når de skal rejse på strækningen Aarhus H til AU Hospital i Skejby. Letbanen bliver en del af den kollektive trafik under Midttrafik sammen med bybusser, regionalbusser, X Busser og flextrafik. Priser og billetter gælder i både busser og letbane, og gør det let for kunderne at skifte mellem bus og letbane.

Med Letbanen bliver det lettere at komme gennem byen og ud til de mange arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner, der ligger langs letbane-strækningen. Letbanen kører i sit eget spor og er uafhængig af den øvrige trafik. Der er gode muligheder for at arbejde undervejs. I Letbanen kan kunderne bruge både Wi-Fi og strømstik til egne devices.

Overvågningskameraer på både perron og letbanetog giver tryghed for de rejsende, ligesom lave gulve og præcis placering ved perronerne gør det lettere for ældre, gangbesværede, kørestolsbrugere og folk med barnevogne at stige af og på.

Letbanens køreplan
Letbane-linjen L2 kører på strækningen Aarhus H – AU Hospital fra 24. september 2017. Letbanen starter ud med fire afgange i timen, som forventes at gå op til otte afgange i timen fra 29. oktober 2017.

Letbanens køreplaner kan allerede nu ses på midttrafik.dk/letbanen, og vil også være på rejseplanen.dk, når Letbanen åbner.

Fra 26. november 2017 udvides strækningen fra AU Hospital til Lisbjerg, og Letbanen åbner mod Odder.

I foråret 2018 åbner Letbanen på strækningen mod Grenaa og mellem Lisbjerg-Terp og Lystrup.

Priser og billetter
I Letbanen gælder de samme priser og billetter som i Midttrafiks busser.

På Letbanens perroner er der opsat rejsekort-billetautomater. Her kan kunderne tanke deres rejsekort op. Det er også her, der kan købes enkeltbilletter til Letbanen med samme tidsgyldighed som i de regionale busser. Man kan ikke købe billetter i letbanetoget!

Billetautomaten tager betalingskort, men ikke kontanter. I Midttrafik app kan man købe enkeltbilletter, klippekort og øvrige billetter, som også kan bruges i Letbanen.

Uanset billettype er det vigtigt, at kunderne har en gyldig billet, når de stiger på Letbanen, ellers risikerer de at få en kontrolafgift.

Læs mere om billetter og tidsgyldighed på midttrafik.dk/letbanen

Rejseregler
I Letbanen gælder - med få undtagelser - de samme rejseregler som i Midttrafiks busser:

Cykler
Cykler kan medtages, dog ikke i myldretiden (kl. 7.00 - 9.00 og kl. 15.00 - 17.00 på hverdage) på strækningen Skolebakken - AU Hospital. Man skal købe en cykelbillet, som svarer til en 2-zoners enkeltbillet til voksentakst. Foldecykler kan medtages gratis på alle strækninger og i alle tidsrum.

Hunde
Hunde kan medtages i Letbanen. Små hunde og andre mindre dyr, der opbevares i en taske under hele rejsen, kan medbringes gratis på hele strækningen og i alle tidsrum. Store hunde koster en børnebillet, og må ikke medtages i myldretiden (kl. 7.00 - 9.00 og kl. 15.00 - 17.00 på hverdage) på strækningen Skolebakken - AU Hospital.

Grupperejser
Det er ikke muligt at reservere plads til grupper på Letbanen. Rejser I mange sammen, anbefaler Midttrafik derfor, at I opdeler køb af billet, så gruppen kan dele sig over flere afgange og rejser uden for myldretiden (kl. 7.00 – 9.00 og kl. 15.00 – 17.00 på hverdage).

Læs mere om særlige rejseregler i Letbanen: midttrafik.dk/letbanen

Særlig kørsel på åbningsdagen.
Letbanen kører efter særlig køreplan på åbningsdagen 23. september 2017, hvor der er åbningsfest med mange aktiviteter ved Dokk1 fra kl. 11.00 – 17.00. Der uddeles billetter på dagen efter først-til-mølle princippet.

Billetterne uddeles ved Dokk1 fra kl. 11.30 indtil der ikke er flere. Der uddeles max. 5 billetter per person, som gælder tur/retur fra Dokk1 til AU Hospital i Skejby på åbningsdagen. For at undgå tumult og lange køer ved letbanetogene, er billetterne påtrykt en tur og et tidspunkt. Billetterne kan kun bruges til den tur, der fremgår af billetten, fx tur 1 kl. 12.00, tur 2 kl. 12.15, tur 3 kl. 12.30 etc.

Det giver de kunder, der får billetter til ture senere på dagen mulighed for at besøge aktiviteterne på festpladsen eller gå en tur i byen, og komme tilbage til letbanetoget senere.

Letbanen kører hvert kvarter i tidsrummet 12.00 - 17.00 fra Dokk1 til AU Hospital i Skejby. Den stopper ikke undervejs. I Skejby vil der også være aktiviteter for at markere åbning af Letbanen.

Kunderne kan vælge at stå af eller blive siddende i letbanetoget og køre tilbage med det samme. Der kan opstå ventetid på returrejsen, hvis der er mange, som vil tilbage på samme tidspunkt. Derfor gælder billetten også til en returrejse med bybusserne 1A, 2A og 6A fra Skejby 23. september 2017.

Se program for åbningsfesten på midttrafik.dk/letbanen

Faktaboks:

Gode råd til rejsen med Letbanen

• Vær klar til at stå på Letbanen. Den holder kun kort tid ved perronen.
  • Stå bag den mørkegrå sikkerhedsmarkering på perronen.
  • Ophold dig ikke på sporet.
  • Dørene åbnes ved at trykke på knapperne på døren.
  • Benyt mertidsknappen (blå knap), hvis du fx rejser med kørestol, barnevogn eller rollator og har behov for mere tid til indstigning.
  • Lad andre komme ud, før du går ind.
  • Smid dit affald i affaldskurven på perronen. Der er ingen affaldskurve i togene.
  • Placer din bagage eller din foldecykel under sæderne eller i flexarealet.
  • Cykler og barnevogne placeres i flexarealet.
  • Kørestole fastspændes i flexarealet.
  • Hold fast i stropperne, hvis du står op i Letbanen.

• danmarks første letbane
  • aarhus