Pressemeddelelse -

Mitsubishi fylder 100 år i 2017. Et tilbagekig på Mitsubishi Pajeros 12 imponerende sejre i verdens hårdeste rally - Dakar Rally

Mitsubishi fylder 100 år i 2017

Et tilbagekig på Mitsubishi Pajeros 12 sejre i Dakar Rally, verdens hårdeste Rally. Første sejr den 22. januar 1985

Kun tre år efter Pajero blev introduceret på markedet og to år efter den første deltagelse i Dakar Rally, starter den ikoniske Mitsubishi Pajero sin rejse mod en rekord: En række på 12 imponerende sejre i verdens hårdeste rally. En fantastisk kombination af ingeniørernes evner, kørere med uforlignelige evner og en smart strategi på teamet banede vejen.

• Dakar Rally er den mest kendte udholdenhedsprøve i motorsporten, og Mitsubishi Motors' imponerende 12 sejre mellem 1985 og 2007 gav mærket og dets nye Pajero øjeblikkelig ikonstatus over hele verden.

Den franske eventyrer Thierry Sabine er hjernen bag Dakar Rally, og det tog allerede form i 1978 som et lille          rally for franske offroad-entusiaster og udviklede sig hurtigt til en multinational begivenhed, som tiltrak sig    opmærksomheden fra verdens førende bil- og motorcykelproducenter, som alle ville bevise, at deres produkter    kunne klare sig i en af de mest barske regioner i verden – Sahara, verdens største ørken.

• På den anden side af jordkloden holdt Mitsubishi Motors ingeniører og produktudviklere et vågent øje med tilblivelsen af et nyt segment i bilindustrien, nemlig livsstilsfirehjulstrækkerne, i dag bedre kendt som SUV'er.

Den første prøveballon kom i 1979 med Pajero II Concept, og den blev i maj 1982 til den originale Pajero, som    var et gennembrud på det meget unge SUV-marked – og en fjern slægtning til den skelsættende firehjulstrækker  fra 1936, PX33.

• Mitsubishi besluttede at deltage i Dakar Rally for første gang i 1983 gennem et lille fransk team startet af den daværende importør, Sonauto, under ledelse af Ullrich Brehmer. En Pajero i noget nær standardudførelse fik en overordnet 11. plads i hænderne på skotten Andrew Cowan, som senere kom til at stå for Mitsubishi Ralliart Europas FIA World Rally Championship-program fra faciliteter i England.
  • Holdet i England begyndte at udvikle en dedikeret Pajero til offroad-konkurrencen med fuld støtte fra ledelsen i Tokyo, og derfra tog det kun to år at vinde Dakar Rally for første gang.
  • Den 22. januar 1985 tog den franske kører Patrick Zaniroli og hans navigatør Jean Da Silva sejren hjem ved den dengang traditionelle afslutning i Senegal med en komfortabel margin på 26 minutter og 19 sekunder over holdkammeraterne Cowan og Johnstone Syer.

Det var den første grundsten i opbygningen af det formidable ry, som Mitsubishi Motors fik udviklet på SUV-    markedet over de næste to årtier - med store succeser på baner og i løb over hele verden. Intet andet SUV-    mærke har opnået noget lignende til dato.

• Mitsubishi Motors blev en fast del af Dakar og i adskillige vigtige runder af FIA World Cup for såkaldte Cross-Country Rallies, store løb på tværs af landegrænser, fra 1983 og frem til holdets sidste deltagelse i Dakar i januar 2009.
  • Som en anerkendelse af Mitsubishis rødder i firehjulstræk udviklede Sonauto en rallyversion af PX33 med teknikken fra Pajero til Cross-Country Rallies. En af rallybilerne deltog med et syv mand stærkt team i Paris-Tunis-Dakar-rallyet i 1989 og sikrede sig sammenlagt en 31. plads i hænderne på franskmanden Jean-Pierre Jaussaud.
  • Mitsubishi Motors ventede syv år på at hente sin anden Dakar-succes hjem i en af de længste og mest udfordrende udgaver af Dakar, Thierry Sabine Organisation (TSO), organisationen bag løbet, nogensinde har stablet på benene. Løbet i 1992 startede i Paris og sluttede i Cape Town, efter deltagerne havde været gennem 11 afrikanske lande, hele vejen fra nord til syd på det afrikanske kontinent.
  • Den tidligere motorcykelkører Hubert Auriol overvandt en massiv sandstorm og styrede endda udenom en borgerkrig i Chad, før han nåede frem til målstregen som den første person, der har vundet Dakar på både to- og firehjulede køretøjer. Han tog sejren hjem i det mest ambitiøse Dakar nogensinde bag rattet af sin Sonauto-Mitsubishi Prototype Pajero og var dermed i toppen af Mitsubishis imponerende løb, hvor mærket tog alle de tre øverste pladser.
  • Det efterfølgende år kom turen til franskmanden Bruno Saby og hans landsmand Dominique Serieys. De vandt og hentede dermed den tredje Dakar-sejr hjem for Mitsubishi ved afslutningen i Senegal.
  • Konkurrenternes antal og niveau steg år for år, og det lille team, som arbejdede på faciliteter langt ude på landet i Frankrig, fik hurtigt et ry for ingeniørmæssig overlegenhed og fokus på selv de mindste detaljer – noget som kunne indgå direkte i produktionsudgaven af Mitsubishi Pajero og højne både kvaliteten og holdbarheden.
  • Mitsubishi Motors hentede sejren hjem i både 1997 og 1998 med biler kørt af Kenjiro Shinozuka og Jean-Pierre Fontenay. ”Shinos” sejr markerede den første gang, at en ikke-europæisk deltager havde vundet, og det var også første gang, at Dakar fandt sted udelukkende på det afrikanske kontinent – rallyet startede og sluttede i den senegalesiske hovedstad Dakar, og en hviledag var indlagt i Agadez i Niger.

Pajeroer var at finde på de første fire placeringer begge år, og den talentfulde unge kører Hiroshi Masuoka blev     nummer fire i den nye Mitsubishi Montero Sport, som var med i løbets T2-kategori i 1997. Han mestrede samme   flotte bedrift året efter.

• Dakar voksede dramatisk år for år med stort publikum og global mediebevågenhed. Mitsubishi gik glip af sejren i de næste to sæsoner, men en enestående stime af på hinanden følgende sejre begyndte i 2001 og løb over de næste syv år. Bag sejren stod teamet hjemmehørende i franske Pont-de-Vaux, som efter Brehmers alt for tidlige død blev ledet af den tidligere sejrende navigatør, Dominique Serieys.
  • I kraft af sine motorsportsafdelinger, Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP) og Mitsubishi Ralliart, blev forskellige udgaver af Pajero uovervindelige på tværs af nogle af de mest krævende og udfordrende områder i verden.
  • Et team med støtte fra det japanske hovedkontor, med adgang til japansk ekspertise og sagkyndighed, men samtidig også logistisk know-how hos en lille gruppe franske mekanikere og teknikere, blev motorsportens helte.
  • Den tyske Jutta Kleinschmidt blev den første kvinde øverst på podiet ved Dakar-rallyet, da hun sammen med navigatøren Andreas Schulz kørte sejren i hus i 2001 – det sidste år hvor rallyet fulgte den traditionelle rute fra Paris til Dakar.

Masuoka fulgte i fodsporene på Shinozuka det efterfølgende år, og med franskmanden Pascal Maimon som        navigatør og guide, var han dermed ansvarlig for Mitsubishis syvende Dakar-sejr.

• Stéphane Peterhansel var blevet den mest succesfulde motorcykelkører i Dakars historie med seks sejre 1990'erne, og Mitsubishis beslutning om at skrive kontrakt med franskmanden var en genistreg. Peterhansel var blevet en samlet nummer to i en privat deltagende bil med Mitsubishi-motor i 2000, og hans partnerskab med navigatøren Jean-Paul Cottret blev det mest succesfulde i rallyets histore.

Duoen missede den helt store succes det første år hos Mitsubishi, da problemer med affjedringen ikke langt fra    afslutningen i Sharm El-Sheikh kostede dem sejren. Den gik i stedet igen til Masuoka med Schulz i  navigatørrollen...

… Og det var i en imponerende bil: Den helt nye Pajero Evo, konceptbilen fra biludstillingen i Frankfurt i 2001  (IAA), som var lavet om til en ørkenracer – endnu en premiere fra Mitsubishi ved Dakar-rallyet.

Men Peterhansel tog hævn og fulgte i Auriols fodspor det efterfølgende år ved at være den anden deltager i  historien, der har vundet Dakar på både to og fire hjul. Han kørte sejren hjem i Lac Rose i Senegal med Pajero  Evolution. Et løb der endte i brændende vestafrikansk hede, var startet med snefnug i Clermond-Ferrand, og det  fremhævede Mitsubishi Pajeros allround-egenskaber; Et mærke og en bil, der kunne konkurrere på højeste  niveau og selv under ekstreme vejrforhold.

• Et forbløffende antal deltagere var med i Dakar i 2004: 595. Men allerede året efter blev det langt overgået med 688 deltagere. Peterhansel og Cottret forsvarede titlen og gav Mitsubishi den 10. sejr i Pajero Evolution ved et rally, der for første gang var startet i Barcelona.
  • I 2006 blev Lissabon brugt som startby, og Mitsubishi ville ikke snydes for den 11. sejr efter en hård kamp mod rivalerne gennem uvejsomme og uforudsigelige mauritiske klitter. Den tidligere skiløber Luc Alphand udnyttede en række fejl af Peterhansel og tog dermed sin eneste Dakar-sejr foran den storvindende franskmand. Peterhansel fik genoprejsning i 2007 – med sin tredje Dakar-sejr og Mitsubishi rekordskabende 12. sejr i det store rally.
  • Organisationen bag rallyet var tvunget til at aflyse 2008-udgaven på grund af sikkerhedsmæssige omstændigheder, og de tog efterfølgende beslutningen om at skifte hele rallyruten ud med en ny – og lade løbet foregå i Sydamerika fra starten af 2009.

Det faldt sammen med strategiske ændringer i Mitsubishis organisation, og det blev enden på en af de mest  bemærkelsesværdige præstationer af noget team på verdensplan i motorsportens historie, om det så er Cross-  Country Rally som Dakar eller World Rally Championship, hvor Mitsubishi også har taget titlen som  verdensmester fem gange (fire fører-titler og en producent-titel).

• Dakar anses stadig for at være flagskibet blandt rally på tværs af landegrænser, og det tiltrækker de førende hold og kørere.

Ingen anden bilproducent er endnu kommet bare tæt på de legendariske sejre og opnåelser, som Mitsubishi  Motors har skabt med Pajero i den gyldne æra i Dakar Rally fra 1985 til 2007 – hele motorsportens gyldne æra.

• Friluftsliv

• dakar rally