10 ting du ikke vidste om Oktoberfest

Pressemeddelelse   •   Sep 19, 2014 11:00 CEST

1. Det er ikke en ølfestival

Modsat den gængse opfattelse så er Oktoberfest – eller ’Wiesn’ som de lokale kalder den – ikke en decideret ølfestival, men i stedet en årligt tilbagevendende fejring af brylluppet mellem den bayerske kronprins Ludwig og hans kone, prinsesse Therese af Saxony-Hildburghausen. Da de to turtelduer slog pjalterne sammen tilbage i 1810, fejrede de royale den glædelige begivenhed med en kæmpemæssig, offentlig fest, hvor ikke en eneste dråbe af det flydende guld gik til spilde!

Faktisk var det ikke før 1819, at hestevæddeløbsbaner blev erstattet af øl-boder. Men på trods af herskabets oprindelige mådeholdenhed, vil du stadig finde royalister i dag, der løfter deres ølkrus (‘krug’ på tysk) til ære for den gamle herre og hans hustru, som gjorde hele herligheden mulig.

2. Oktoberfest serverer slet ikke øl…

Endnu et overraskende stykke fakta, som det kan være svært helt at fatte, er, at festivalen ikke serverer ‘øl’ per se, men i stedet bryggen med det passende navn ‘Oktoberfestbier’, der fremstilles særligt til lejligheden.

Den eksklusive bryg serveres i 13 gigantiske festtelte, og kalder du den speciallavede drik ved andet end dens rette navn, er det altså for egen regning – du risikerer nemlig både at mundhugges med stamkunder og lægge dig ud med festbier-entusiastiske lokale.

3. Den har en alternativ side…

Tro det eller ej, men der er faktisk meget mere til Oktoberfest end dødsdruk. For eksempel er der meget fokus på den musik, der fylder de feststemte telte. Hér kan man finde brassbands, som spiller alt fra nyfortolkede Black Eyed Peas-hits til traditionelle, tyske Oom-pah-klassikere. Men hvis sang og dans ikke lige er din stil, så søg hen mod det populære Armbrustschützenzelt. Hér kan du bruge timer indenfor på at drikke Paulaner-bryggeriets Oktoberfestbier med lokale, fortære saftige stykker svinekød og øve dine sigteevner i beruset tilstand under den årlige armbrøstskydningskonkurrence.

4. De stærke står tilbage

Ikke alene er de eksklusive, disse VIBs (Very Important Beers), der specialproduceres til anledningen – de er også drønhamrende hårdtslående! Ikke nok med, at de serveres i klassiske enliterskrus, så har den gennemsnitlige Oktoberfestbier også en alkoholprocent på 6, hvilket gør den gyldne lager en del stærkere end den sædvanlige slags. Når det er sagt, så afholder det dog ikke folk fra at indtage nok af den stærke øl til at fylde flere swimmingpools – det fremgår tydeligt fra sidste års fest, hvor der blev solgt 6,4 millioner liter!

5. Ingen druk uden officiel tilladelse

Man skulle tro, at Oktoberfesten ville have et ret afslappet forhold til hvem, der drikker hvad og hvornår. Men det er bestemt ikke tilfældet! Oktoberfestlighederne kan nemlig først påbegyndes, når ceremonimesteren – borgmesteren af München – skænker den første øl og stolt proklamerer ‘O’zapft is’ (‘Så er der tappet’).

6. Den starter ikke i oktober

Hvor meget betydning skal man lægge i navnet Oktoberfest? Ikke ret meget åbenbart, for efter at have fået flyttet starttidspunktet flere gange gennem årenes løb, begynder festivalen faktisk allerede i midten af september. I år starter festivalen d. 20. september, og slutter når der lyder en salut fra 12 geværskytter placeret på trinnene foran ‘Statuen af Bayern’ den 5. oktober.

7. Skål på dit gode helbred!

Oktoberfesten handler ikke kun om uhæmmet hedonisme – begivenheden har også en særlig plads i Münchens historie. Det sydlige Bayern var nemlig engang berygtet for sin mildt sagt ringe vandforsyning, og folk begyndte derfor at stille tørsten med det mere sikre og langt mere velsmagende alternativ – øl. Naturligvis med det ædle formål at undgå livstruende sygdomme.

Men bare fordi vandrensningssystemerne er blevet bedre siden det 19. århundrede, behøver man jo ikke afskaffe alle traditioner! Og man kan da også godt fortsætte med at fejre sit gode helbred. Så skål med dine venner, og råb ‘zum Wohl!’ lige så højt som de lokale, når ølkrusene klinger sammen.

8. Paris Hilton er bortvist fra festivalen

Alt imens unge helt ned til 14 år kan slutte sig til festlighederne, så længe de er ledsaget af en voksen, så er de sikkerhedsfolk, der er tilknyttet festivalen faktisk kendt for deres kompromisløse no-nonsense-tilgang til folk, der forstyrrer ”freden”.

Hvert år bliver et hav af stakler, der ikke kan styre deres brandert, borvist fra Oktoberfest – heriblandt den verdensberømte, blonde hotelarving Paris Hilton. Iført en ekstra afslørende, bayersk ‘dirndl’ (den traditionelle Oktoberfest-kjole) indtog den amerikanske kendis festivalen tilbage i 2006 for at promovere et vin-på-dåse-produkt – vel at mærke uden at have aftalt det med nogen af festens organisatorer på forhånd.

Efter diverse berusede vredesudgydelser blev party-prinsessen derfor forbudt nogensinde at vise sig til Oktoberfesten igen.

9. Festivalen er overraskende børnevenlig

Gennem de seneste år har folkene bag festivalen prøvet at bevæge sig væk fra deres image som verdens mest populære sted at fulde sig hen imod et image som en mere familieorienteret begivenhed. Karnevalsaspektet, der altid har været en stor del af Oktoberfest, fylder derfor mere nu end nogensinde før med Pariserhjul, rutsjebaner, alskens spil og traditionelle bayerske parader, hvor alle – uanset alder, former og promille – kan være med.

10. Hittegodskontoret er en legendarisk skattekiste

Det kommer næppe som en overraskelse, at Oktoberfestens slørede gæster glemmer en hel del ting og sager rundt omkring. Men du vil blive overrasket over præcis hvor mange og hvor underlige ejendele, der bliver forlagt.

Festivalens hittegodskontor er hvert år fyldt til randen med efterladte sager – og 2013 bød på en ny rekord. Ud over det sædvanlige – 1.056 pas, 520 punge, 320 mobiltelefoner, 300 tasker og rygsække, og 50 kameraer – blev der også efterladt to vielsesringe, et høreapparat, et sæt falske tænder, en gravsten formet som en blyant og en Segway. Og for at det ikke skulle være nok, hævdede en stakkels fyr også, at han havde tabt 50.000 euro i kontanter, meeeeen – vi gætter på, at han drak dem.

Europas bedste Oktoberfest(er)

Mens den originale Oktoberfest afholdes i München, byder flere af Europas storbyer faktisk på deres egne hæderlige Oktoberfester.

I vores eget København kan du i denne weekend 18.-20. september slå dig løs med øl og schlagermusik, når det går løs på Femøren ved Amager Strandpark. Andre danske byer byder også på deres egen Oktoberfest, og er du eksempelvis i Vejle lørdag den 27. september, er du garanteret et brag af en Oktoberfest, mens den tyskinspirerede ølbar Heidi’s Bier Bar samme dag inviterer til et brag af en fest i Gigantum i Aalborg.

I London kan du over hele fire weekender i september og oktober feste i lederhosen, når den engelske hovedstad byder på Oktoberfest i Kennington Park og Millwall Park. Det foregår i weekenderne 18.-21. september og 25.-28. september i Kennington Park og igen i weekenderne 2.-5. oktober og 9.-12. oktober i Millwall Park.

Under navnet ”Wiener Wiesn” afholder også den østrigske hovedstad Wien sin egen Oktoberfest. Det foregår fra den 25. september til 12. oktober i parken Prater, og der vil være masser af lokal mad, øl og musik fra hele landet.

For yderligere oplysninger, kontakt:

Lasse Skole Hansen, PR Manager hos momondo

E-mail: lasse@momondo.com

Om momondo:

Rejsesøgemaskinen momondo.dk finder og sammenligner milliarder af priser på fly, hotel og rejser. momondo blev lanceret i Danmark i 2006 og er siden blevet anbefalet af danske og internationale medier, såsom New York Times, CNN og the SundayTimes. momondo har vundet flere priser, herunder titlen som det bedste rejsesite ved Danish Travel Awards i 2011 og 2012. momondo blev desuden kåret ”bedst i test” af Forbrugerrådets magasin TÆNK i 2012. momondos app’s er gratis og tilgængelige tiliPhone,Android ogBlackberry.