OFFICIEL CANADISK ERINDRINGSMØNT TIL OL I VANCOUVER 2010

Pressemeddelelse   •   Feb 11, 2010 08:00 CET

Canadas Kongelige Møntværk (Royal Canadian Mint) har præget de officielle erindringsmønter for at gøre opmærksom på, hædre og finansiere de olympiske - og paralympiske vinterlege i Vancouver 2010. De canadiske erindringsmønter er udgivet i 3 serier, bestående af 3 guldmønter og 5 sølvmønter pr. serie.

De første moderne olympiske erindringsmønter prægedes før sommer-OL i Helsinki i 1952. Derefter har et flertal af værtslande præget egne olympiske erindringsmønter, noget som har gjort erindringsmønter til en vigtig del af den olympiske kultur.

De olympiske erindringsmønter opfylder også en vigtig økonomisk funktion. Salget af mønten støtter ikke kun værtslandets praktiske arrangement, men også den internationale olympiske komité samt de forskellige nationale olympiske komitéer.

Vancouver-guldmønten har en nominel værdi på 75 dollar og præges i 8 000 eksemplarer pr. mønt. Mønten vejer 12 gram og er 27 millimeter i diameter. Mønten præges delvis i farver og er i bedste samlerkvalitet. Avers: Dronning Elisabeth samt Vancouver logo. Revers: Forskellige motiver (ridende politi mfl.)

Sølvmønten har en nominel værdi på 25 dollar og præges i 45 000 eksemplarer pr. mønt. Sølvmønten vejer 27,78 gram og har en diameter på 40 millimeter. Mønten har en såkaldt hologrameffekt, hvilket giver en tredimensionel effekt.

Avers: Dronning Elisabeth II. Revers: Forskellige motiver (fx. ishockey, curling og skiløb ).

Officiel canadisk erindringsmønt kan købes hos Mønthuset:  www.monthuset.dk/ol, som har rettighederne til at sælge de officielle mønter i Danmark.

Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Lars Neumann, Tlf: 77 66 56 64, ln@monthuset.dk

www.monthuset.dk

Mønthuset Danmark markedsfører, sælger og distribuerer mønter og medaljer i Danmark. Mønthuset Danmark er en del av Samlerhuset Group, som opererer i en række lande, heriblandt Sverige, Finland og Baltikum.

Kommentarer (0)