BIG dock – ny udstilling om stjernearkitektur fra vild idé til virkelighed

BIG dock – ny udstilling om stjernearkitektur fra vild idé til virkelighed

Arkitektur, design og gastronomi topper på listen over, hvad turister rejser til København for at opleve. Og 5 år efter åbningen af M/S Museet for Søfart strømmer gæster fra hele verden stadig til for at se museet og ikke mindst Bjarke Ingels’ enestående bygning.

Derfor åbner museet nu en ny fast udstilling, der giver besøgende mulighed for at komme helt tæt på stjernearkitekten Bjarke Ingels’ overvejelser, visioner og kreative proces omkring skabelsen af den allerede i dag ikoniske underjordiske museumsbygning, som Danmarks søfartsmuseum har til huse i. Udstillingen ‘BIG dock’ åbner den 15. maj og er støttet af D/S Orient’s Fond.

Usynlig stjernearkitektur

I udstillingen ’BIG dock’ afslører Bjarke Ingels, hvorfor han bevidst valgte at bryde konkurrencereglerne og alligevel vandt konkurrencen om ét af Danmarkshistoriens hidtil mest komplicerede byggerier.

Valget af området tæt på Kronborg, værftet og havet som placering for museet viste sig at byde på gigantiske byggetekniske udfordringer, som selv ikke BIG havde kunnet forudse. Udstillingen fortæller om de banebrydende ingeniørmæssige løsninger, der gjorde det muligt at realisere BIGs visioner. I udstillingen kan man også opleve 100 års historie på tre minutter gennem virtual reality-briller, og se den 3 meter lange model af museet, som Bjarke Ingels og BIG brugte undervejs i byggeprojektet.