Flere hvide jobs og penge i statskassen – Lektiehjælp er en million industri.

Fra 1. januar i år kan svenske forældre få 50 % skattefradrag for professionel lektiehjælp i hjemmet. Dette tiltag har, som en del af den svenske bolig-job-ordning, bidraget til tusindevis af nye hvide arbejdstimer og job på et marked, som tidligere kun har eksisteret i form af sort arbejde. En lignende lov i Danmark kan komme vores sorte lektiehjælpsarbejde til livs og skabe nye job.

Lektiehjælp er en million industri, i dag kommer pengene bare ikke i statskassen. Lektiehjælpsbranchen i Danmark lige nu ligner den som fandtes i Sverige for cirka 7 år siden med individuelle initiativer, som ofte betales sort. For arbejdstagerne indebærer det en usikker ansættelsesform, for kunderne en usikker rekruttering og for staten et ukontrolleret marked samt udeblivelse af mange millioner i skatteindtægter. Lektiehjælp som en almindelig, struktureret
ydelse efterspørges i stadig stigende grad i Danmark. "Timingen er helt rigtig lige nu for en kontrolleret lektiehjælpsbranche i Danmark. Danske familier vil opdage og sætte pris på fordelene ved at have en professionel lektiehjælper, hvor arbejdet er kvalitetssikret, og hvor lektiehjælperne gennemgår en intern uddannelse i undervisning og skal have ren børne- og straffeattest. Vi ser det som en win-win-win-situation: Flere dygtige skoleelever, flere penge i statskassen og flere reelle jobs", siger Rune Sørensen, Country Manager, My Academy Danmark.

My Academy startede i 2005 i Sverige og er Skandinaviens største lektiehjælpsvirksomhed. Virksomheden omsætter i dag for cirka 35 millioner SEK og producerede sidste år cirka 100.000 lektiehjælpstimer. My Academy har netop åbnet sin første danske afdeling i København.

"Her har vi en model, som skaber tusindvis af hvide job. Med et tiltag som i Sverige, hvor forældre, som en del af den svenske bolig-job-ordning, får 50 procent skattefradrag for lektiehjælp i hjemmet, imødekommer man ændringen af et ellers sort marked til et nyt, hvidt marked med masser af nye job. Der er stor efterspørgsel på professionel lektiehjælp i Danmark lige nu, og branchen vil også her kunne komme det sorte lektiehjælp-marked til livs," siger Rune Sørensen.

Hvis I vil vide mere, så kontakt:

My Academy Danmark A/S

Gammel Kongevej 1, 1610

Tel: 88 51 02 51 / 24 46 47 31

www.my-academy.dk

Rune Sørensen, Country Manager

• Skole

• sort arbejde
  • bolig job ordning
  • folkeskole
  • folkeskolen
  • gymnasie
  • lektiehjælp
  • privatundervisning

• Hovedstaden

My Academy er Skandinaviens største lektiehjælp- og privatundervisningsvirksomhed. My Academy omsatte i 2010 for 19 millioner SEK, i 2011 for 26 millioner SEK og i 2012 for 35 millioner SEK. My Academy har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Norrköping, Västerås, Helsingborg, Lund, Uppsala og nu også i København. My Academy har ansat ca. 2.500 undervisere og producerede ca. 100.000 lektiehjælpstimer i 2012.