Derfor kommer online newsrooms til at forandre PR

Derfor kommer online newsrooms til at forandre PR

Vi er kommet et langt stykke vej siden dengang Ivy Lee, "grundlæggeren af PR" og forfatteren til verdens første pressemeddelelse, i 1906 fik sin historie trykt ord for ord i The New York Times.

Spol tiden 100 år frem - til 2006 - hvor et berygtet blogindlæg fra Tom Foremski tordnede: “Die! Press release! Die! Die! Die!” Foremski skrev: “Press releases are nearly useless. They typically start with a tremendous amount of top-spin, they contain pat-on-the-back phrases and meaningless quotes.… This madness has to end. It is wasted time and effort by hundreds of thousands of professionals.”

I stedet foreslog Foremski, at pressemeddelelsen skulle ændres til faktuelle, værdifulde dele, med masser af links, citater og visuelt content, som journalister og bloggere kan sammensætte til historier, som læserne rent faktisk gider læse.

Sig velkommen til online newsrooms

Online newsrooms - eller "social media newsrooms" som de også kaldes - bidrager til at løse de kritikpunkter rejst af Foremski.

Ved at samle alle virksomhedens nyheder, content, sociale medier, billeder, videoer etc. på ét sted - med alt tagget, relateret og optimeret for søgemaskiner - kan newsroomet være det centrale omdrejningspunkt for en organisations kommunikationsstrategi.

Det giver journalister, bloggere og andre interessenter mulighed for at få alt, hvad de har brug for til at fortælle historier baseret på det råmateriale, virksomheden leverer. Arlas newsroom

Arlas nye newsroom på Mynewsdesk

Brand newsroom-tilgangen

I dag taler mange i PR- og marketingkredse om den såkaldte "brand newsroom-tilgang". Med dette menes, at "content is king", og enhver organisation kan drage fordel af at tænke og agere mere som en medievirksomhed.

Edelman Digital kalder det “brand storytelling at the speed of social”. De beskriver, hvordan brands i højere grad sigter efter at skabe visuelt content, der matcher deres publikums interesser med breaking news og trends på nettet.

Hos Mynewsdesk forbedrer vi konstant vores platform for at hjælpe de med job i PR-, marketing- og kommunikationsbranchen med at levere resultater.

Med lanceringen af vores nye newsroom leverer vi en platform, der understøtter denne måde at tænke og agere på til alle, der arbejder professionelt med PR, kommunikation og marketing. Det nye newsroom har et mere simpelt design og er desuden responsive, således det også fungerer optimalt på tablet og mobil.

Lige nu oplever vi fem store skift i, hvordan succesfulde brands kommunikerer:

1) Brands bliver medievirksomheder

Dette har stået på i et stykke tid, men nu er det umuligt at ignorere.

Der er masser af eksempler på store consumer brands (Coca-Cola, Red Bull, Virgin Mobile... bare for at nævne nogle få), der har taget denne tilgang til sig. Men også mindre virksomheder, B2B-virksomheder, non-profit-organisationer og offentlige organisationer tilpasser deres marketing- og kommunikationsplaner til content creation og sociale medier.

2) Vigtigheden af "real time"

I en tid med overflod af medier og information skal brands være klar til at reagere på begivenheder inden for nogle få minutter, ikke timer eller dage.

Nylige eksempler på dette inkluderer fx Paddy Power’s svar på, at Manchester Uniteds træner Alex Ferguson gik på pension. Her var chipsmærket Golden Wonders også hurtig til at reagere. Og naturligvis eksemplet, der kommer til at indgå i alle lærebøger, nemlig Oreos “Dunk in the dark”-annonce udsendt under Super Bowl-finalen 2013, da denne blev ramt af strømafbrydelse.

Brands skal overvåge breaking news og de sociale medier. Og de skal være i stand til at publicere, distribuere og promovere nyt content - med det samme.Paddy Power og Oreo

3) Multimedieindhold styrer

Publikum er glade for content i mange former. Vi læser, lytter, kigger, interagerer, kommenterer og deler. Vi deltager i de historier, vi finder på nettet og genfortæller dem. Multimedieindhold såsom billeder og video er ofte mere slagkraftigt og effektivt end ren tekst.

Multimedieindhold er ikke kun essentielt, når man reagerer på breaking news, eller når en historie skal pitches til journalister - det er også en meget effektiv metode til at få eksponering på de sociale medier. For mange brands har et viralt video-hit vist sig at være markedsføringens hellige gral. Et særdeles veludført eksempel er Bodyforms/Libresses must-see svar til en post på deres Facebook-væg. Videoen gav brandet en varm personlighed, og den pustede nyt liv i en gammel annoncekampagne. Og så er den i øvrigt blevet set knap 4. mio. gange.

4) Håndtering af flere kanaler på samme tid

En stor udfordring i kommunikationsbranchen er at holde sig opdateret på, hvilke digitale kanaler der er in og hvilke der er yt. Er det tid til at rette fokus på Pinterest? Eller er Instagram stedet, hvor man finder reach og engagement? Hvad er potentialet i Vine? Og skal man snart gå seriøst i gang med Google+?

Dette er et af de områder, hvor den rette publiceringsplatform kan gøre en kæmpe forskel. Hvis du kan publicere og distribuere til flere forskellige kanaler - e-mail, hjemmeside, sociale medier - uden at skulle åbne flere forskellige programmer, så er du i stand til at effektivt at kommunikere til et bredt publikum.

5) Sæt mobil først

Det forventes, at brugen af mobilt internet snart overstiger brugen af internet fra "almindelige" computere, og telefonen eller tabletten bliver derfor oftere og oftere det sted, hvor du møder dine interessenter første gang.

At kunne levere indhold i et responsive design - således det tilpasser sig og fungerer på alle enheder - er i dag en nødvendighed for alle online kampagner.

Et moderne newsroom

Hvad synes du om ovenstående? Er brand newsroom-tilgangen noget, I overvejer, eller måske noget I allerede gør?

Og hvad med teknikken til at håndtere flere kanaler, billeder og video i real-time - har du den rette platform og de rigtige værktøjer?

Vi vil meget gerne høre dine tanker om dette og diskutere mulighederne og udfordringerne med dig.

Ring til os på 3812 3630 eller skriv til denmark@mynewsdesk.com.

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk