​Hønen lægger æg og ligger på dem - 5 tips til at skrive mere korrekt

​Hønen lægger æg og ligger på dem - 5 tips til at skrive mere korrekt

Et gæsteblogindlæg af Henrik Høen-Beck og Nikolaj Ottosen-Støtt, stiftere af Retorikfirmaet.

Sådan undgår du at lave klassiske skrivefejl i din skriftlige kommunikation.

(Især) Hvis du lever af at skrive, er det at skrive korrekt en vigtig del af din kommunikation og dit budskab. Det at skrive korrekt udstråler både høj IQ, kvalitet og giver troværdighed. For mange fejl ødelægger faktisk dit budskab og din troværdighed, og det er jo ærgerligt, hvis du har noget vigtigt at fortælle.

Vi laver alle fejl og taster forkert, men det er de grove fejl og dem, vi gentager og gentager, du bør få aflivet hurtigst muligt. Derfor er der her fem hurtige tips og regler til at skrive mere korrekt:

1. Ligge eller lægge?
Hønen lægger æg og ligger på dem.
        (bevægelse)      (tilstand)

Det vil sige: Når du skriver: ’Jeg lægger mig på sengen’, så er du på vej i seng. Ligger du i sengen, så er du der allerede.

2. Nutids-r – skal udsagnsordet ende på -re eller -rer?
’Prøv med prøver’, sagde en dansklærer engang, og det har siddet fast lige siden. Nutids-r er ofte et problem, men det er faktisk ret simpelt at komme til livs. Hver gang du skriver et udsagnsord, der ender på ’-re’, kan du teste, om det skal ende på ’-rer’ ved at prøve med ’prøver’. Så er det lettere at høre, hvad der er korrekt. Du kan selvfølgelig også konstatere, at det er nutid, du har skrevet og så sætte nutids-r’et.

Hør selv herunder:

Jeg vandrer (prøver/prøve) en tur.

Jeg vil vandre (prøver/prøve) en tur.

3. Apostrof i danske egennavne?

Det er jo faktisk meget sjovt med Jensen’s Bøfhus, eller mere korrekt Jensens Bøfhus, at de kerer sig om deres brand, når nu det er lavet med en apostrof. Så kan vi tale om logofrihed osv., og det er nu engang det, de hedder, men måske de bare har troet, at der skulle en apostrof ind. Det gør man jo også korrekt nok i USA, hvor store bøffer kommer fra.

Men nej, du skal som udgangspunkt kun sætte en apostrof ind i egennavnet, hvis egennavnet ender på ’s’. Fx ved Magnus’ Fiskerestaurant.

4. Ét eller to ord?

Med tekstbeskeder, intelligente ordbøger og amerikaniseringen af sproget er det blevet en meget udbredt fejl at dele sammensatte ord i to ord. Som fx ’frisk kalve lever’ eller ’Muse og rotte gift – kun 99 kr.’ Det hedder bare ’kalvelever’ og ’muse- og rottegift’ (uanset pris).

Du kan ofte lytte dig frem til det. Er der mere tryk på det første ord end på det andet ord, så skal ordet som regel skrives i ét ord.

5. Hedder det ’Jeres’ eller ’jeres’?

Det hedder altid jer og jeres med lille ’j’. Medmindre det begynder en sætning. Sådan har det været siden den første retskrivningsordbog udkom i 1872, så lad os bare huske det selv og sige det til alle andre.

Sådan kommer du af med dine fejl

Hvis du gerne vil arbejde med at reducere fejl i dit sprog, får du her tre trin til, hvordan du griber det an:

• Lav en liste over dine mest hyppige sprogfejl – eller de ting, du kommer mest i tvivl om.
  • Udvælg én ting ad gangen. I stedet for at du ændrer det hele med det samme, så vælg en type fejl, du arbejder med i en periode. Det gør processen mere overskuelig.
  • Spørg en, du kender, og som skriver korrekt, om han eller hun – bare en gang i mellem – vil se en af dine tekster igennem og rette den type fejl, du arbejder med for tiden.

Vil du vide mere om at kommunikere korrekt eller fængende, kan du se flere tips på www.retorikfirmaet.dk

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk