Når content genererer mersalg

Når content genererer mersalg

Orker vi endnu et buzzword? Er content marketing ikke bare tekster? Jo, men tekster, der kan noget særligt. Content er et effektivt kommunikationsredskab, som brugt rigtigt kan genere både interesse, større loyalitet og i sidste ende mersalg.

Relevans og behovsafdækning

Content skal først og fremmest have relevans for brugerne. Det skal gøre en forskel og skabe værdi for dem i form af informativt, underholdende eller engagerende indhold. På den måde skabes sympati og ambassadører for brandet.

Som afsender af content skal vi huske, at vores virksomhed ikke er verdens navle. Selvpromovering og salgstale virker ikke her.

Vi skal derimod vise, at vi har en indsigt, der er værd at lytte til!

Derfor skal vi tage udgangspunkt i forbrugernes behov og virksomhedens kompetencer frem for selve produktet.

Værdi for brugerne

Når vi producerer content, skal fokus være på værdien for brugerne. Derfor skal vi arbejde med fællesmængden - der hvor forbrugernes behov stemmer overens med det, vi ønsker at fortælle om vores brand. Og skal vi ramme spot on, må vi heller ikke glemme konkurrentsituationen og de fremherskende trends og tendenser på markedet.

Fra at pushe til at efterspørge

Med traditionel markedsføring forsøger vi at pushe vores salgsbudskaber ud til forbrugerne, som dog ofte ser på vores lovprisning med kritiske briller.

Med content derimod arbejder vi hen imod, at forbrugerne efterspørger

og deler vores indsigt!

Vi skal ikke spilde forbrugernes tid, men gøre en forskel for dem. Fx med uddybende information. Hvad leder de efter? Hvilke spørgsmål søger de svar på? Hvilke udfordringer står de overfor? Vores content skal ikke have fokus på direkte salg, men derimod guide forbrugerne og forberede dem til købssituationen.

Rationelt vs. emotionelt

I dag er de fysiske egenskaber ved vores produkt (det rationelle) ikke længere nok til at skille os ud fra de øvrige udbydere. Det er på det emotionelle område (værdier / storytelling), vi kan gøre en forskel. Vi foretager i stor udstrækning køb på et emotionelt grundlag, men har brug for rationelle argumenter for at “retfærdiggøre” vores køb.

Det er derfor content, der fortæller om brandets værdier og historie,

guider og uddanner os, giver os oplevelser og engagerer os, virker -

og i sidste ende fører til mersalg!

Autenticitet og troværdighed

Værdien af content står og falder med troværdigheden, så for at lykkes med vores content, skal det være baseret på realiteter og reelle værdier. Velinformerede og kritiske forbrugere gennemskuer hurtigt, hvis et brand prøver at være noget, det reelt ikke er. Historier, der fortælles på en troværdig måde kan derimod skabe loyale og tillidsfulde kunder, der opfatter virksomhedens content som så seriøst og neutralt, at de deler det på de sociale medier, - og så er vi nået langt i vores kunderelation.

Strategi og mål

Content marketing er ikke noget quick fix, men det virker på sigt, når indholdet er tænkt ind i en strategisk ramme. Content strategien skal tage udgangspunkt i virksomhedens målsætning, mens selve indholdet skal baseres på forbrugernes interesser. Og på baggrund af analysearbejde skal vi sikre os, at vores content både indeholder de rigtige søgeord (Google/SEO), er målrettet og tilpasset de valgte kanaler.

Målet er rentable kunderelationer, og content er midlet til at nå det mål!

Af copywriter og foredragsholder Bente Maria Kløvgaard

Er din nysgerrighed blevet vakt?

Foredrag

“Content - indhold, der ikke er til at komme udenom” giver både indsigt og inspiration på baggrund af 25 års erfaring med kommunikation og branding.

Mobil: 24273466

Mail: bmkmail@icloud.com

LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/bentemariakloevgaard

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk