Ugens journalist: Thomas Gösta Svensson - Ekstra Bladet

Ugens journalist: Thomas Gösta Svensson - Ekstra Bladet

12 hurtige til Thomas Gösta Svensson.

Jeg er uddannet journalist fra SDU i 2003.

Jeg arbejder på Ekstra Bladet og har gjort det siden maj 2005.

Mine primære stofområder er undersøgende journalistik.

Det bedste ved at være journalist er muligheden for at gøre en forskel - og på et lidt mindre
højpandet plan: gode kollegaer, en alsidig hverdag og den konstante strøm af ny viden og
information.

En god pressemeddelelse indeholder et klart budskab, præcis baggrundsinformation i form af tal, fakta m.v. og nem adgang til kilder.

Det bedste tidspunkt på døgnet at sende pressemeddelelser til mig er morgen, hvis den skal kunne nå med i avisen. Mange PR-bureauer undervurderer dog også, at de fleste medier har folk siddende i weekenden, hvor det ofte vil være nemmere at komme igennem med en historie, da der normalt ikke sker alverden lørdag og søndag.

På en gennemsnitlig arbejdsdag modtager jeg cirka en lille håndfuld pressemeddelelser per mail og cirka et til to opkald per måned.

Når historier skal pitches til mig, foretrækker jeg at blive kontaktet via mail. Er pressemeddelelsen 100 procent målrettet til mit medie så gerne per telefon for at spare tid.

På en gennemsnitlig arbejdsdag googler jeg cirka uendeligt mange gange.

Jeg synes, Twitter er et interessant medie, men som journalistisk værktøj er Facebook stadig det mest prioriterede.

Hvis jeg skulle give ét råd til PR- og kommunikationsmedarbejdere, så skulle det være, at de er ærlige i deres kommunikation ellers mister de troværdigheden og jeg mister hurtigt interessen. Hvis jeg eksempelvis modtager en PM fra et bureau om en ny behandling af blodpropper, så fortæl dog at det er et medicinalfirma, som står bag og at lægen, der anført som kilde, har været med til at udvikle det - i stedet for at pakke det ind. Brug også mere tid på at målrette jeres PM til de forskelige medier og sæt jer ind i, hvilke vinkler de kunne tænkes at finde relevante. Alle medier elsker at have noget solo - så overvej om det ikke er bedre få fuld valuta i et medie i stedet for drypvis omtale hist og pist.

I næste uge skal spørgsmålene besvares af Niels Berg fra Helsingør Dagblad, som jeg kender gennem mit arbejde.

Links og kontaktoplysninger til Thomas Gösta Svensson
tgs@eb.dk

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk