Hele verden var vidne

Pressemeddelelse   •   Jan 18, 2016 06:00 CET

NATIONAL GEOGRAPHIC CHANNEL MARKERER 30-ÅRS DAGEN FOR CHALLENGER KATASTROFEN MED EN STÆRK DOKUMENTAR BASERET PÅ SJÆLDNE OPTAGELSER

Visse billeder er printet i vores hukommelse for evigt og den eksploderende rumfærge Challenger er ét af dem. Den 28. januar 1986, mens det meste af verden så med på tv, eksploderede rumfærgen helt uden varsel, kun 73 sekunder efter opsendelsen. Alle syv besætningsmedlemmer omkom – heriblandt lærerinden Christa McAuliffe, der skulle have været den første civile amerikaner i rummet. Den frygtelige tragedie blev øjeblikkeligt en skelsættende begivenhed i amerikansk historie.

For at markere 30-året for Challenger katastrofen har National Geographic Channel sammensat en stærk dokumentar, der kortlægger begivenhederne før, under, og umiddelbart efter den skæbnesvangre begivenhed.

Den 60 minutter lange dokumentar er bygget op helt uden rekonstruktioner, fortæller stemme og dramatiseringer. I stedet fortælles den tragiske historie udelukkende ved hjælp a fnyhedsindslag, lyd- og videooptagelser fra NASA samt arkiv-interviews med besætningen og andre, der var en del af denne utrolige og skæbnesvangre mission.

Programmet følger historien bag rumfærgen Challenger og dens besætning, ikke mindst den 37-årige skolelærer og mor til to, Christa McAuliffe, der var blevet udvalgt blandt tusindvis af ansøgere til at blive den første civile i rummet, som en del af Teacher in Space projektet.

Formålet var at motivere skolelærere og fremme de naturvidenskabelige fag, og samtidigt få flere unge til at interessere sig for rumfart og rumforskning og i en af de første scener ser vi McAuliffe forberede de lektioner og forsøg, der efter planen skulle transmitteres direkte fra rummet og ud til klasseværelser i hele USA.

Vi er med lige fra præsidentens udskrivelse af Teacher in Space konkurrencen, over udvælgelsen af den perfekte lærer og den årelange uddannelse til astronaut, til de uventede og tragiske sidste minutter, hvor Challenger eksploderer i en kæmpe røgsky for øjnene af de pårørende på tilskuerpladserne og tv-seere i hele verden.

Challenger katastrofen: De hemmelige optagelser har premiere 24. januar kl. 21.00 på National Geographic Channel.

Programmet består blandt andet af disse sjældne og ikoniske optagelser:

• NASAs interviews med Christa McAuliffe, vinderen af Teacher in Space programmet, og Barbara Morgan, der blev udvalgt som McAuliffes stedfortræder i tilfælde af eventuelle problemer i sidste øjeblik
  • Videooptagelser og fotos af McAuliffe der viser sin mand og to små børn rundt på rumfærgen
  • Lydoptagelser fra cockpittet i Challenger under opsendelsen, herunder Astronaut Dick Scobees sidste ord lige før rumfærgen eksploderer
  • Optagelser af opsendelsen fra Cape Canaveral, samt fra kontrolrummet i Houston imens katastrofen sker.
  • Videooptagelser af elever på Concord High School i New Hampshire, der forfærdede ser rumfærgen med deres elskede lærer eksplodere, samt uforglemmelige optagelser af tilskuerne, der så med fra første parket på selve opsendelsesstedet.
  • NASAs egne optagelser af Vice President George Bush og Senator John Glenn, der taler med medlemmer af opsendelsesteamet få timer efter eksplosionen.
  • Optagelser fra lokalradioen i New Hampshire, der fulgte McAuliffe i det år, hvor hun forberedte sig på rumrejsen og journalisternes øjenvidneberetninger, mens de står på tilskuerpladserne og sker ulykken ske.
  • Optagelser fra CNNs nyhedsredaktion, mens journalisterne forsøger at dække katastrofen mens den sker.

National Geographic Channel er begavet tv-underholdning med noget på hjerte. Vi leverer programmer, der vækker interesse og pirrer din nysgerrighed. Den gule firkant er vores kvalitetsstempel for en troværdig og engagerende tv-kanal med en lang tradition for at formidle intelligent underholdning - og du lærer altid noget nyt ved at se National Geographic Channel. National Geographic Channel er tilgængelig i mere end 440 mio husstande i 171 lande og på 45 sprog.

Kommentarer (0)