Copenhagen Jazz Festival på Nationalmuseet

Nationalmuseet lægger hus til 24 koncerter under Copenhagen Jazz Festival fra 6.-15. juli. Alle koncerter arrangeres i tæt samarbejde med Niels Lan Doky og International Jazz Collective.

I 40 år har København summet af svingende jazztoner, når Copenhagen Jazz Festival indtog byrummet. I år er Danmarks ældste museum koncertvenue.

Niels Lan Doky udtaler:

"Nationalmuseets forskellige sale er helt vidunderlige at spille koncert i, og det har meget stor symbolværdi for os at optræde på Nationalmuseet, fordi jazzmusikken spiller en stor rolle i Danmarks kulturhistorie. Mange amerikanske jazzlegender bosatte sig i Danmark fra slutningen af 1950erne og op igennem 60erne og 70erne. De lagde grundstenene til det unikke og frodige jazzmiljø i København. Den kulturarv gør, at festivalen i år har 40-års jubilæum".

The Rolling Stones Project vender tilbage til Nationalmuseet
Nogle udvalgte highlights fra musikprogrammet på Nationalmuseet er én af jazzhistoriens store og nulevende legender, trommeslager Albert ”Tootie” Heath, som har spillet med de helt store jazzlegender som Miles Davis, John Coltrane og Thelonious Monk. Også The Rolling Stones Project med Tim Ries i front vender til sommer tilbage til Nationalmuseet.

Alle koncerter afholdes i museets Biografsal, men den 7. juli åbner museets nye restaurant, Smör, dørene op for koncertgæsterne til Late Night Soul Session ’Solrey sings D’Angelo’. Samme dag er det også muligt at spise i restauranten udenfor normal åbningstid.

Jazzhyæner for børn
På Nationalmuseet kan børnene også få en musikalsk oplevelse. Jeppe og Jazzhyænerne ved Jeppe Vig Find fra Lille Nørd på DR Ramasjang synger, spiller og leger med jazzen.

Om arrangementet
Se hele programmet for koncerter på Nationalmuseet og køb billetter via http://jazz.dk/copenhagen-jazz-festival-2018/spillesteder/4086/.

Kort om Niels Lan Doky International Jazz Collective
Niels Lan Doky er stifter og leder af den kulturelle virksomhed Niels Lan Doky International Jazz Collective, som er en sammenslutning af prominente musikere fra tre forskellige kontinenter, Europa, Nordamerika og Sydamerika.

Kort om Copenhagen Jazz Festival
Copenhagen Jazz Festival har eksisteret siden 1979. I løbet af festivalens 10 dage præsenteres mere end 1.000 koncerter fordelt på over 100 scener rundt omkring i byen. Tilsammen bliver disse koncerter besøgt af over 250.000 publikummer. Copenhagen Jazz Festival afholdes den 6.-15. juli 2018.

Niels Lan Doky

International Jazz Collective 2782 2735