Konkurrence sætter fokus på humanitære organisationer

Frem til 18. oktober sætter Sportgoodsfondens og Nationalmuseets medborgerskabskonkurrence fokus på humanitære organisationer og medborgerskab. Gevinsten er 100.000 kroner til vinderen og 100.000 kroner til en af de deltagende organisationer.

Besøg 25 humanitære organisationers hjemmesider og find den hvide bus, som gemmer sig på siden. Svar på et spørgsmål om organisationen og hop derefter videre til den næste organisation og find den bus, der gemmer sig der. Når man har samlet mindst 20 busser, deltager man i lodtrækningen om 100.000 kroner til sig selv. Samtidig får vinderen mulighed for at donere andre 100.000 kroner til en af de 25 humanitære organisationer, som har stillet sig til rådighed for konkurrencen.

Konkurrencen, der kører frem til 18. oktober er sponsoreret af Sportgoodsfonden. Den afvikles i anledning af, at Nationalmuseet viser udstillingen ”De Hvide Busser”.Udstillingen fortæller historien om de frivillige, der deltog i en af de største humanitære aktioner på dansk jord under Anden Verdenskrig. En aktion, hvor 400 frivillige læger, sygeplejersker og buschauffører med risiko for eget liv, reddede 17.000 mennesker fra lidelser og død i tyske koncentrationslejre.

Marketingansvarlig på Nationalmuseet Søren Moesgaard Bjørnsen forklarer, at konkurrencen skal skabe opmærksomhed om den mangfoldighed, der rummes i begrebet medborgerskab og det humanitære arbejde, organisationerne udfører.

- Vi vil skabe opmærksomhed om humanitært arbejde og de mange frivillige, som engagerer sig i at hjælpe andre, hvad enten det er syriske flygtninge i akut nød, ofre for sult- og naturkatastrofer, hjemløse, voldsramte kvinder og ensomme unge; eller det er frivillige som kæmper for menneskerettigheder og mod tortur og undertrykkelse, siger Søren Moesgaard Bjørnsen.

En heldig deltager kan vinde 100.000 kroner og samtidig få lov til at donere andre 100.000 kroner til en humanitær organisation efter eget valg.Konkurrencen retter sig især mod de unge, som på den måde kan tjene til en rejse til sig selv eller med klassen, eller hvad nu man som ung kan bruge penge til.

Det er Nationalmuseets og Sportgoodsfondens forhåbning, at en kontant belønning vil skabe større engagement hos de unge til at deltage og dermed skabe mere opmærksomhed på organisationernes arbejde og Nationalmuseets udstilling.

- For at have en vinderchance skal deltagerne besøge mindst 20 af de humanitære organisationers hjemmesider, finde den hvide bus og svare på spørgsmål om organisationernes formål og arbejde. Dermed eksponeres de humanitære organisationer for hver enkelt konkurrencedeltager, så de får en dybere forståelse af de vilkår, humanitære organisationer arbejder under, og dermed motiveres de forhåbentlig til selv at engagere sig efterfølgende, siger Søren Moesgaard Bjørnsen.

Selv om Nationalmuseet ikke er en humanitær organisation, ser museet det som sin opgave at styrke historiebevidsthed og medborgerskab ved at belyse Danmarks og verdens kulturer og deres indbyrdes afhængighed. Når museet viser en udstilling om netop medborgerskab og humanitært engagement, er det naturligt at gå sammen med Sportgoodsfonden, som finansierer konkurrencen.

Konkurrencen kører frem til 18. oktober 2015, og vinderen kåres på Nationalmuseet fredag den 30. oktober 2015.

Om konkurrencen:
For at være med i konkurrencen skal deltagerne finde hvide busser gemt på humanitære organisationers hjemmesider. For hver fundet hvid bus skal de besvare et spørgsmål om pågældende organisations formål eller konkrete arbejde. Alle deltagere, der finder 20 busser eller derover, er med i lodtrækningen om følgende præmier:

• 1.præmie: 100.000 kr. plus 100.000 kr. der skal doneres til en af de i konkurrencen engagerede organisationer.
  • 2.præmie: 20.000 kr. plus 20.000 kr. der skal doneres til en af de i konkurrencen engagerede organisationer.
  • 3.præmie: 10.000 kr. plus 10.000 kr. der skal doneres til en af de i konkurrencen engagerede organisationer.

Præmierne finansieres og uddeles af Sportgoodsfonden.

For at kunne deltage skal man registrere sig på konkurrencesiden www.busser.natmus.dk, hvor de fundne busser også skal indleveres.

Konkurrencen løber til og med 18. oktober 2015, og præmierne overrækkes på Nationalmuseet i København fredag 30. oktober 2015.

De deltagende organisationer er på på SKATs liste over godkendte foreninger:

• AIDS-Fondet
  • Amnesty International Danmark
  • Blå Kors Danmark
  • Børns Vilkår
  • CARE Danmark
  • Danish Muslim Aid
  • Danner
  • Dansk Røde Kors
  • DIGNITY
  • Folkekirkens Nødhjælp
  • FødevareBanken
  • IBIS
  • KFUKs Sociale Arbejde
  • Kirkens Korshær
  • Maternity Foundation
  • Mellemfolkeligt Samvirke
  • WeShelter (mændendes hjem)
  • Natteravnene (Fonden for Socialt Ansvar)
  • Plan Danmark
  • Red Barnet
  • SOS Børnebyerne
  • Tandsundhed Uden Grænser
  • Kofoeds Skole
  • Ventilen Danmark
  • Børnehjælpsdagen

• udstillinger

Og husk: Nationalmuseet har gratis adgang.

Søren Moesgaard Bjørnsen

Markedsføringsansvarlig Markedsføring, Nationalmuseet 41 20 63 50