Vær med når Frank Hvam og Anne Glad vælger ting til Nationalmuseets nye udstilling!

En jury af kendte skal vælge ting til Nationalmuseets næste udstilling ”Din ting – vores historie”. Genstandene er blevet sendt ind fra hele landet og kommer til at udgøre museets fortælling om danmarkshistorien fra 2000-2017. Kom med til arrangementet – helt gratis.

Nationalmuseet er i fuld gang med at indsamle ting fra Danmarks befolkning. De ting skal indgå i museets nye udstilling ”Din ting – vores historie” om danmarkshistorien fra 2000-2017. Nu er vi nået til den benhårde udvælgelse!

Udvælgelsen af Danmarks ting sker 23. oktober kl. 16.00-18.00 på Nationalmuseet. Det er gratis at deltage, men man skal reservere plads. Få billet her

Gæsterne skal hjælpe juryen
Publikum har en vigtig stemme, når Nationalmuseets nye udstilling tager form. Gæsterne skal nemlig hjælpe juryen med at stemme ting ind eller ud af vores nye udstilling ”Din ting – vores historie”. Gæsterne får et unikt indblik i Nationalmuseets arbejde med at vælge genstande, der favner vores fælles historie.

Juryen
Frank Hvam, Anne Glad, Søren Ryge, Puk Damsgård, Basim, Birgit Aaby, Jakob Mathiassen, Ulla Schaltz og Rane Willerslev.
Vært og moderator: Jacob Frische.

Program
16:20-16:30: Publikum lukkes ind i de udstillingslokaler, hvor ”Din ting- vores historie” skal udstilles

16:30 Vært Jacob Frische byder velkommen og præsenterer jurymedlemmerne og dagens forløb.

16:40-17:00: Vært Jacob Frische præsenterer Nationalmuseet indstillede genstande fra museets egen samling. Lars K. Christensen fortæller om valget af genstandene.
17:00-17:10: Juryen går rundt mellem de genstande, som Danmark har indstillet. De får hver 10 minutter til at vælge et par genstande.

17:10-18:00 Jurymedlemmerne argumenterer på skift for deres valg. Juryen og værten rådfører sig med publikum, der er udstyret med et rødt og et grønt skilt. Med det skilt kan publikum vejlede juryen med at stemme en genstand ind eller ud.

Du kan stadig nå at få din ting med i udstillingen
Nationalmuseet indsamler stadig ting til udstillingen til og med 20. oktober. Det sker på mail: dintingvoreshistorie@natmus.dk og på facebooksiden Din ting – vores historie: https://www.facebook.com/events/1077293762373087/. I efterårsferien kan man også aflevere sin ting direkte på Nationalmuseet.

”Din ting - vores historie” åbner på Nationalmuseet 30. november og er en del af projektet Historier om Danmark, der er støttet af Nordea-fonden.

• udstillinger

Karen Torp-Pedersen