Nespresso introducerer årgangskaffe

Pressemeddelelse   •   Jan 16, 2017 08:00 CET

Inspireret af traditionen for at lagre finere råvarer har Nespresso udviklet en metode til lagring af grønne kaffebønner for at kunne tilbyde en helt ny smagsoplevelse i en begrænset periode.

For første gang tilbyder Nespresso i en begrænset periode kaffe med lagrede kaffebønner – Limited Edition SELECTION VINTAGE 2014. Ligesom udvalgte oste, vin og kvalitetseddike, så kan også grønne kaffebønner modnes ved hjælp af lagring for at skabe en helt særlig kaffeoplevelse.

Lagret kaffe er en sjælden og efterspurgt kaffetype, fordi de grønne kaffebønner gennem flere års modning ændrer karakter. Modningen af de grønne kaffebønner resulterer således i en kompleks smag med elegante træagtige noter, strejf af milde frugtige smagsnuancer og en fløjlsblød konsistens.

SELECTION VINTAGE 2014 er fremstillet på Arabicabønner fra det colombianske højland, som blev høstet i 2014 og efterfølgende har været lagret under nøje kontrollerede forhold.

Head of Coffee hos Nespresso, Karsten Ranitzsch, fortæller:

“Vores ambition med SELECTION VINTAGE 2014 er at introducere en helt ny og unik kaffetype. Derfor lod vi os inspirere af drikke- og fødevareindustrien, hvor lagring længe har været en velkendt praksis til modning af forskellige produkter. Det, der gør processen så spændende, er netop, at enhver mikroskopisk ændring i fx fugt, temperatur og iltforhold påvirker den endelige smag. Og det gør lagret kaffe til en ganske særlig smagsoplevelse.”

Traditionen for at modne kaffe ved lagring opstod i 1700-tallet, hvor nyhøstet indonesisk kaffe var flere måneder undervejs i skibe med kurs mod Europa. Kaffesækkene blev opbevaret i træskibets skrog, hvor den fugtige havluft og saltvandet fik bønnerne til at svulme. Bønnerne blev efterfølgende tørret i solen, hvilket fuldstænding forandrede smagen af den endelige kaffe. I andre tilfælde blev kaffen opbevaret i Indonesien, mens man ventede på det næste skib mod Europa. I løbet af denne lagringsperiode blev kaffen udsat for adskillige udsving i temperatur og lysforhold. Hvert udsving ændrede bønnernes fysiske struktur, hvilket i sidste ende havde betydning for kaffens aromatiske potentiale og bønnernes reaktion under ristningen.

I modsætning til den traditionelle og mere tilfældige modningsproces er SELECTION VINTAGE 2014 blevet til ved hjælp af en helt ny metode, der er udviklet af Nespressos eksperter. Metoden udnytter effekten af modning ved lagring, men under kontrollerede forhold. Dette inkluderer regulering af ilt, luftfugtighed, lys og atmosfærisk tryk. Kaffesækkene med grønne bønner bliver jævnligt roteret for at sikre den ideelle modningsproces.

INFO: SELECTION VINTAGE 2014 kan i en begrænset periode købes i alle Nespresso Boutiques samt via Nespresso app og website fra den 16. januar 2017 til en pris på 38 kr. for et rør med 10 kapsler.

Pressekontakt: Har du brug for yderligere information eller billeder, er du velkommen til at kontakte Maria Andersen på telefon 22 65 52 55 / e-mail maan@relationspeople.dk

Nestlé Nespresso SA er verdensomspændende pioner og markedsleder inden for portionskaffe af højeste kvalitet. Med hovedkvarter i Lausanne, Schweiz, opererer Nespresso i 64 lande og har mere end 12.000 medarbejdere. Ved udgangen af 2015 drev Nespresso et verdensomspændende retailnetværk af mere end 450 eksklusive boutiques. For mere information besøg www.nestle-nespresso.com eller www.nespresso.dk.