Nespresso lancerer som de første i Danmark et privat genanvendelsessystem

Pressemeddelelse   •   Sep 02, 2014 10:04 CEST

Nespresso lancerer som de første i Danmark et privat genanvendelsessystem

Med Miljøministeriets nylige lovændring, der giver private virksomheder lov til at oprette genanvendelsesordninger, lancerer Nespresso som frontløber i dag et privat system for indsamling og genanvendelse af virksomhedens kaffekapsler. Miljøminister Kirsten Brosbøl markerer lanceringen af det nye genanvendelsessystem i Nespressos butik i København i dag.

I dag er det primært kommuner og andre offentlige institutioner, der står bag de genbrugssystemer, vi kender – som eksempelvis pantordningen. Indtil nu har det nemlig ikke været lovligt for virksomheder at oprette private ordninger. Nespresso har i en årrække arbejdet målrettet for at få lov til at indføre en sådan ordning, og nu er det endelig lykkedes. Dermed bliver Nespresso den første private aktør i Danmark, der etablerer et selvstændigt godkendt system til indsamling af de aluminiumskapsler, som virksomhedens kaffe sælges i.

Miljøministeriet har i forbindelse med indførelsen af de nye regler udtalt, at det skal være nemmere for virksomheder at gå foran ved at genanvende, og at de håber, at de nye regler vil motivere mange virksomheder til at udvikle produkter, der nemt kan genanvendes. For at sætte fokus på dette søsætter miljøminister Kirsten Brosbøl genanvendelsesordningen ved den officielle lancering af Nespressos genanvendelsessystem i Nespressos butik i København i dag.

De nye regler muliggør Nespressos danske genanvendelsessystem, som har været i støbeskeen over længere tid. Initiativet er en del af den samlede bæredygtighedsindsats, hvor Nespresso i 27 lande verden over genanvender kaffekapslerne, og Danmark er det nyeste land på listen.

”Aluminium er det bedste materiale til at beskytte kaffen mod ilt og sollys, der kan forringe kaffens smag og aroma. Vi bruger altså aluminium for at kunne levere vores velkendte højkvalitetskaffe. Samtidig ønsker vi at tage et ansvar, når det kommer til bæredygtighed. Aluminium kræver ressourcer at udvinde, og dem vil vi gerne spare på ved at genanvende kapslerne,” siger Johan Bäckström, landechef i Nespresso Danmark.

Så mange kapsler som muligt skal genanvendes

Genanvendelsessystemet kommer til at fungere ved, at Nespressos kunder indsamler deres brugte kapsler og afleverer dem hos et af de mere end 30 genanvendelsespunkter landet over. Herefter bliver kapslerne opsamlet og omsmeltet til nye produkter. Ved at genanvende kapslerne spares 95 procent af den energi, der typisk skulle have været brugt til at udvinde nyt aluminium.

Johan Bäckström fra Nespresso har stor tiltro til, at kunderne vil støtte op om indsatsen. ”Vi tror på, at resultaterne af vores fokuserede indsats for at få genanvendelsessystemet op at stå i Danmark vil vise sig ved, at rigtig mange af de solgte kapsler kommer tilbage gennem genanvendelsessystemet og dermed ender som et af de tusindvis af produkter, hvor der er aluminium i.”

Genanvendelsessystemet er en del af en større bæredygtighedsstrategi hos Nespresso på verdensplan, der også indebærer uddannelse af kaffebønder og programmer for CO2-reduktion.

Fakta om indvielsen af genanvendelsesordningen den 2. september

• Hvor: Den officielle åbning af genanvendelsesordningen finder sted i Nespressos butik på Kristen Bernikows Gade 9, 1105 København
  • Hvornår: Kl. 12-13 Miljøminister Kirsten Brosbøl og landechef for Nespresso Johan Bäkström klipper snoren over til ordningen kl. 12, efterfølgende vil der være kaffe og sødt til de fremmødte
  • Hvem: Alle er velkomne til åbningen