Kelly Services

Ansatte giver chefen dårlige karakterer

Nyhed   •   Nov 10, 2011 09:21 CET

Hele 70 % af danske ansatte mener ikke, at deres chef gør et godt stykke arbejde med at udvikle dem til fremtidig succes, viser global undersøgelse. Det resultat placerer danske ledere som de næst-dårligste i 30 lande.

Kelly Services, der er én af verdens største formidlere af arbejdskraft, har netop offentliggjort en international undersøgelse, hvor 97.000 ansatte i 30 lande, herunder 800 i Danmark, skulle bedømme deres chef.

Karakterbogen for de danske ledere er ikke særligt opløftende. Hele 70 % af de adspurgte mener nemlig ikke, at deres chef udviser professionelt lederskab primært i forhold til at udvikle sine medarbejdere. Det resultat placerer danske ledere som de næst-dårligste i 30 lande. Til gengæld vil omkring halvdelen af respondenterne dog gerne anbefale ens arbejdsgiver til en ven eller bekendt.

Undersøgelse viser tillige, at ansatte i alderen 18-47 år mener, at chefer i alderen 30-47 år er de bedste ledere, mens ældre årgange mener, at deres generationer har de bedste ledere (48-65 år). 25 % af de adspurgte mener, at lederstil er den vigtigste egenskab, mens 22 % siger, at det er evnen til at have visioner, og 18 % sætter teamwork i toppen. 48 % beskriver deres arbejdsplads som ”top- styret”, mens 28 % hævder, at den er meget autoritets-orienteret eller nærmest ”undertrykkende”.

Et positivt element er dog, at 49 % føler, at de får anerkendelse får deres indsats primært i form af positive tilbagemeldinger (71 %) og bonus (18 %).

- En virksomheds evne til at tiltrække talenter, skyldes ikke mindst den faste medarbejderstab. Det er den, der via sin troværdighed signalerer, at her er en god eller dårlig arbejdsplads. Derfor bør ledelsen tage kritikken seriøst, siger Henrik Bruun, der er direktør for Kelly Services Danmark.