KVINFO

Antallet af kvinder i bestyrelser skal fordobles på fire år

Nyhed   •   Feb 25, 2011 14:12 CET

En ny og uafhængig apport, som den britiske regering har bestilt, opfordrer landets store virksomheder til at sætte sig som mål, at 25 % af topcheferne og bestyrelsesmedlemmerne i 2015 skal være kvinder. Det vil være en fordobling i forhold til i dag.
Lord Davies-rapporten anbefaler også, at en virksomhed løbende offentliggør, hvor mange kvinder der sidder i deres ledelse. "Der er brug for radikale forandringer i de britiske bestyrelseslokaler. Der er mange kvalificerede kvinder, som burde sidde med om bordet", siger Lord Davies til The Guardian.
Rapporten peger også på den rolle, som investorer spiller, når der udpeges folk til topposter, og den opfordrer headhunter-firmaer til at udarbejde en kodeks på området. Rapporten fravælger altså kvoteordninger som vejen frem til en bedre kønsbalance, alligevel holder den en dør på klem for lovgivning, hvis ikke det lykkes at nå en bedre kønsbalance ad frivillighedens vej.

Læs rapporten

Læs artikel på guardian.co.uk