Atlas Copco Danmark

Atlas Copco lancerer DrillAir X28 kompressor til geotermisk boring

Nyhed   •   Jan 11, 2016 10:56 CET

Atlas Copco udvider sit DrillAir-program med en ny kompressor designet til forholdene ved geotermisk boring. DrillAirX28 giver større fleksibilitet og højere borehastighed samt en ny motor, som gør det muligt at bore to 200 meter huller på en arbejdsdag ved et tryk på 30 bar.

DrillAirX28 har et nominelt flow på 28,3 m3/min, men vigtigere er, at den har en trykkapacitet på 30 bar. Konstrueret til geotermisk boring, hvor modtrykket typisk er højere end ved brøndboringer, hjælper de ekstra 5 bar tryk med at modstå dette, mens det samtidig giver tilstrækkeligt flow til at drive borehammeren. DrillAir X28 er som standard udstyret med Dynamic Flow Boost, som tilfører ekstra luft, når kompressoren arbejder ved lavere tryk. Derved leveres 30 m3/min ved 25 bar, 31,6 m3/min ved 21 bar samt et maksimalt flow på 33 m3/min ved 16 bar, hvilket betyder, at boringen kan gennemføres hurtigere.

”Vores program af DrillAir-kompressorer er konstrueret til en bred vifte af boreopgaver og giver samtidig vores kunder mulighed for at opnå maksimalt luftflow ved et hvilket som helst tryk,” forklarer Dmitry Karablinov, Product Marketing Manager i Atlas Copco Portable Energy. ”X28 er designet til at afpasse forholdet mellem tryk og flow og til at lade kompressoren finde den rette kombination til opgaven. Ved at udstyre kompressoren med DrillAirXpert-teknologien kan brugeren præcist indstille luftmængden baseret på borebehovet, hvilket medvirker til at reducere brændstofforbruget.

DrillAirXpert-systemet til styring af ydeevnen er fuldt elektronisk og øger præcisionen og driftssikkerheden. Systemet er frostsikkert, hvorved det kan anvendes i selv de mest barske miljøer. Kompressoren har en 13-liters Scania-motor, som overholder trin 4- emissionskravene. Med en stor brændstoftank og fokus på effektivitet kan kompressoren køre i flere skift før genoptankning.

Atlas Copco udvikler et komplet program af kompressorer, som er specielt konstrueret til at håndtere en række forskellige boreopgaver. DrillAir-programmet er opbygget omkring principperne om tryk og flow med et karakteristisk design, som fokuserer på forholdet mellem de to variabler. Ved at benytte en kombination af tryk og flow hjælper DrillAir operatøren til at opnå maksimalt luftflow ved et hvilket som helst tryk.

For yderligere information, kontakt:
Atlas Copco Construction Technique Scandinavia
Frank Christiansen, Sales Manager (DK)
frank.christiansen@dk.atlascopco.com

Atlas Copco er en verdensførende leverandør af bæredygtige produktivitetsløsninger. Koncernen leverer innovative kompressorer, vakuumløsninger og luftbehandlingssystemer, udstyr til minedrift og bygge- og anlægssektoren, industriværktøj og monteringssystemer. Atlas Copco udvikler produkter og service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, sikkerhed og ergonomi. Selskabet blev grundlagt i 1873, har hovedkontor i Stockholm og kunder i mere end 180 lande. I 2014 havde Atlas Copco en omsætning på 94 milliarder SEK og mere end 44.000 ansatte.

Atlas Copco Construction Technique Scandinavia står for salg og service af Atlas Copcos entreprenørmateriel, transportable kompressorer, pumper, generatorer, lysmaster samt asfalterings- og kompakteringsudstyr i Skandinavien. Læs mere på vores hjemmeside, www.atlascopco.dk