Producentforeningen

Charter for mangfoldighed

Nyhed   •   Aug 20, 2015 12:45 CEST

Når du skal sammensætte et hold på en ny produktion, tænker du så over etnisk mangfoldighed? Producentforeningen er sammen med filmbranchens øvrige organisationer gået med et initiativ med DFI for at give filmbranchen nogle redskaber til at sammensætte mere varierede hold.

DFI har tidligere på året udarbejdet en analyse af, hvor mange nydanskere der er beskæftiget i dansk film. Resultatet af undersøgelsen var, at dansk film ikke afspejler den etniske mangfoldighed i befolkningen. Derfor har filmbranchens organisationer sammen med DFI udarbejdet et charter, der sætter ord på en fælles ambition om at styrke den etniske mangfoldighed:

*********************
Charterets ordlyd:

Vi mener, at etnisk mangfoldighed beriger og udvikler dansk film, og ønsker, at mangfoldighed er en integreret del af dansk filmkunst og filmkultur. Vi ønsker, at adgang til dansk film for filmskabere såvel som publikum er uafhængig af etnisk baggrund, og at danske film er identitetsskabende, engagerende og underholdende for alle danskere.

I vores virke vil vi:

• betragte mangfoldighed som en værdi og som et kreativt og markedsmæssigt potentiale
    • udvikle dansk films kvalitet gennem en mangfoldighed af udtryk
    • støtte og skabe et varieret udbud af danske film for, af og med alle danskere uanset herkomst
    • skabe mulighed for kunstnerisk udfoldelse i dansk film for alle danske talenter
    • styrke og udforske etnisk og kulturel mangfoldighed i dansk film, både foran og bag kameraet
    skabe og følge fælles mål og indsatser og dele erfaringer og viden på området

*********************

Charteret er en hensigtserklæring, der udtrykker en enighed om at arbejde for en større mangfoldighed i filmbranchen, og næste skridt er at sætte en række konkrete aktiviteter i gang. Blandt andet har Producentforeningen påtaget sig at udvikle en mentorordning for nydanskere. Ambitionen er at fastholde unge og nye talenter i branchen ved at matche nytilkomne med mere erfarne kræfter.
  • Et andet projekt er allerede gennemført: en gruppe castere har oprettet en database for nydanske skuespillere – både amatører og professionelle skuespillere - der har gennemgået et casting-kursus. Databasen er stillet til rådighed for alle professionelle castere i Danmark.

”Mangfoldighed og diversitet i en branche er ubetinget en styrke, hvad enten vi taler om etnicitet, seksualitet, køn eller religion”, siger Klaus Hansen, direktør i Producentforeningen. ”Det gælder ikke mindst i filmbranchen, der også gerne skal afspejle det samfund, som omgiver os. Vi kan se i de lande, som vi normalt sammenligner os med, at de arbejder målrettet med diversitet som en helt naturlig del af filmproduktionen, og vi håber, at dette projekt kan give den danske branche nogle værktøjer til at bryde vanetænkningen og være mere åbne over for nydanskere, også bag kameraet”.