DLG

Dansk hvedesort fra Sejet resistent overfor svampesygdom

Nyhed   •   Maj 09, 2014 11:51 CEST

Hvedesorten Hereford, som er forædlet af DLG's datterselskab Sejet, har i en engelsk undersøgelse udmærket sig ved at være markant mere resistent overfor svampesygdommen kaldet goldfodssyge end de andre sorter i testen. Resistens imod goldfodsyge er ikke tidligere set i markedsførte sorter, så det er en sensation i hvedeavlerkredse.

Hvedesorten Hereford blev testet op mod 44 andre sorter, og undersøgelsen blev gennemført af engelske forskere fra Rothamsted Research nord for London og ledet af professor Kim Hammond-Kosack. Undersøgelsen har kørt fra 2009 til 2012, og forsøgene blev gennemført fem gang hvert år. I et interview til Effektivt Landbrug siger Finn Borum, der er hvedeforædler hos Sejet Planteforædling:

"Goldfodssyge volder store problemer for hvededyrkerne, så det er fantastisk, at det er lykkedes at forædle en sort, der kan imødekomme problemet."

Vinterheveden Hereford

Svampen er i stand til at overvintre, og den er derfor især et problem, hvis vinteren har været mild. Også andre kornarter som rug- og vinterbyg kan få goldfodssyge, og landmænd kan opleve at miste op mod 30 og 40 procent af deres udbytte ved alvorlige angreb.