Biltorvet

De danske bilforhandlere er med fremme

Nyhed   •   Dec 10, 2015 12:45 CET

Digitaliseringen af bilbranchen er i høj grad en realitet. Flere og flere kunder researcher og finder biler online, og det betyder også, at der kommer færre kunder i den fysiske butik. Det er en udfordring som både brugtbilforhandlere og nyvognforhandlere er nødt til at forholde sig til.

"Dem der er på og med fremme i forhold til digitaliseringen og udviklingen, de har helt klart en fordel i forhold til dem, som ikke er, siger Jeppe Laursen, der udover at drive Bilhuset Laursen i Køge også er bestyrelsesformand for Dansk Bilforhandler Union (DBFU).

Store forskelle

DBFU repræsenterer en lang række af de danske brugtbilforhandlere, og det betyder selvfølgelig også, at der er stor variation i forhold til, hvor digitale medlemmerne er. Især fordi udviklingen går rigtig hurtigt i øjeblikket.

"Der er dem, som bevidst har valgt, at de ikke ønsker at følge med den digitale bølge, og som selv er klar over det, men der er også nogle, som ikke er klar over, at de er langt bagud, og de kan godt komme i klemme. Generelt synes jeg dog, at de danske bilforhandlere er langt fremme i forhold til mange andre lande. Jeg har eksempelvis selv lige handlet med en forhandler i Tyskland, som ikke kunne svare på henvendelser, fordi hans computer var gået i stykker, siger Jeppe Laursen.

Den samme oplevelse

Det drejer sig altså om at være omstillingsparat, hvis man skal kunne følge med den digitale udvikling, hvor det går stærkt med at præsentere nye produkter og muligheder. Biltorvet er nogle af dem, som udvikler og tilbyder disse produkter, og her oplever man også, at der generelt er en god forståelse for, hvor vigtigt det er, at man er med på den digitale bølge.

"Vi oplever blandt andet at flere og flere forhandlere får øjnene op for, hvor vigtigt det er med en velfungerende egen hjemmeside, som er responsiv, hvilket vil sige, at den selv tilpasser sig telefoner, tablets og computere. Vi har ligeledes oplevet en stor interesse for vores nye chat, som gør det muligt for forhandlerne at chatte direkte med kunderne, mens de leder efter ny bil online, og forhandlerne vælger selv, hvornår de er på chatten, hvilket flere og flere blandt andet er i aftentimerne. Det er eksempler på, at flere og flere forhandlere er bevidste om de mange nye muligheder, digitaliseringen fører med sig, men der er helt sikkert stadig et stort uudnyttet potentiale, siger Troels Meyer, der er konsulentchef hos Biltorvet.