DLG

DLG opruster i Tyskland med 100 pct. overtagelse af Roth

Nyhed   •   Jan 25, 2016 08:32 CET

• DLG-koncernen overtager den resterende del af aktierne i det privatejede Roth Agrarhandel GmbH
  • Den strategiske overtagelse vil gøre DLG markedsledende på planteavl i det østlige Tyskland

DLG-koncernens tyske datterselskab, HaGe, overtager nu de sidste 37 pct. af aktierne i Roth Agrarhandel – ét af de vigtigste grovvareselskaber i det østlige Tyskland, der har en omsætning på 3,3 mia. kr. årligt. Den samlede omsætning i DLG’s tyske grovvareaktiviteter er ca. 20 mia. Det familieejede Roth Agrarhandel har en stærk forretning med en markedsandel på 30 pct. i de tyske delstater, Thüringen, Sachsen, Sachsen-Anhalt og Hessen.

Med den strategiske 100 pct. overtagelse af Roth kan DLG-koncernen nu realisere en lang række klare synergier på det tyske marked mellem Roth Agrarhandel og DLG-koncernens øvrige tyske grovvareaktiviteter i HaGe, BSL og HaBeMa.

”Med købet af de sidste 37 pct. af aktierne i Roth Agrarhandel bliver HaGe markedsledende inden for planteavl på markedet i det østlige Tyskland. Det passer perfekt ind i DLG-koncernens vækststrategi på det tyske grovvaremarked om at være markedsledende generelt,” siger Ole Christensen, COO, og ansvarlig for DLG-koncernens grovvareforretning.

”Der pågår i øjeblikket en kraftig konsolidering på det tyske marked, og med overtagelsen af alle aktierne i Roth Agrarhandel har DLG-koncernen et særdeles stærkt udgangspunkt til fremtidens vækst,” siger Ole Christensen.

Om Roth Agrarhandel GmbH
Roth Agrarhandel er en førende grovvarehandel i det østlige Tyskland med en omsætning på ca. 3,3 mia. kr. Pr. 1. januar 2016 overtog DLG’s datterselskab, HaGe, samtlige aktier i Roth.

Om HaGe
DLG’s datterselskab, HaGe, inklusive Roth Agrarhandel, har 1.500 ansatte og omsætter årligt for 20 mia. kr. HaGe har aktiviteter i forbundsstaterne Schleswig-Holstein, Mecklenburg-Vorpommern og andre dele af det østlige Tyskland. HaGe betjener det tyske marked for kunstgødning, planteværn og såsæd via datterselskabet BSL. Selskabet stod sidste år for halvdelen af Tysklands eksport til ikke-EU-lande.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:
Ole Christensen, COO for Grovvarer, DLG-koncernen: +45 4015 4841; och@dlg.dk
Jes Randrup, koncernkommunikationschef: +45 4219 0535; jesr@dlg.dk